4-1. Ha rövid a kardod

,
Életkorok:  alsós, felsős, 
Képesség területek:  ön- és társismeret, kapcsolat, képalkotás, vizualitás, 
Szervezési formák:  tábor, csendesnap, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, kézműves oldal, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 2Mózes 15,3; Bírák 3,12–30; 1Sámuel 14,1–15; Ézsaiás 2,4; Róma 12,21; Efezus 6,17; Zsidók 4,12
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális, testi-mozgásos, kapcsolati, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Vívásismeret: beszélgetés, bibliai történet feldolgozása; média-műhely csoportmunkában: híradás, harctéri tudósítás; papírkard készítése hajtogatással, feliratokkal

 

Ha rövid a kardod… (Verbális-nyelvi, önismereti, egzisztenciális, testi-mozgásos)

Kérdezzük meg a gyerekektől, ki látott már sportvívást? Meséljenek róla.

Képzeld magad egy vívó helyébe: Ha rövidnek bizonyul a kardod, mit teszel? – Hallgassuk meg a gyerekek válaszait, amelyek között már szerepelhet a közmondás is. Akár igen, akár nem, folytassuk ezzel:

„Ha rövid a kardod, toldd meg egy lépéssel!” – tanácsolja a közmondás. Mit jelent ez? Csak a lépésre vonatkozik? Mivel lehet még a kard – az eszköz – hiányosságait kipótolni? (Pl. gyorsasággal, bátorsággal, furfanggal, váratlan húzással, meglepő fordulattal stb.)

Kép: 123RF

A közmondás illik Éhúd történetére is, aki Izráel bírájaként győzte le Eglónt, Móáb királyát. Hogyan? Mivel tudta kipótolni Éhúd a kardjának és helyzetének hiányosságait?

Olvassuk fel a történetet a Bibliából (Bírák 3,12–30), vagy meséljük el azt a szöveg alapján a saját szavainkkal.

Beszélgessünk, és keressük a „hiánypótlás” jeleit, módjait Éhúd esetében:

Milyen volt a fegyvere? Hol hordta?
Mivel okozott meglepetést? Mi volt a különleges képessége?
Milyen tulajdonságokra volt még szüksége ehhez az akcióhoz?
Szerintetek mi volt a legfontosabb a sikerhez Éhúd tulajdonságai közül? (Kiemelhetjük a ravasz terv, a stratégiai bölcsesség és a higgadt végrehajtás tudományát.)
Eglón királyt és szolgáit miért lehetett így becsapni? A királynak milyen tulajdonságai vezettek a bukáshoz?
Ki az, aki végső soron Ehúd és Eglón „csatáját” eldöntötte? Ki áll a háttérben? (Lásd a 15., 20. és 28. verseket.) – Mit gondoltok, milyen lelki erőt és bátorságot adhat egy harcosnak az istenhit? Tudtok-e erre még példákat?

Római rövid kardok rekonstrukciója (123RF)

 

Csoportmunkában olvassák el a gyerekek Jónátán hőstettének a történetét is a Bibliából, amikor közelharcot vív a filiszteusok előőrsével: 1Sámuel 14,1–15. A fentiekhez hasonló szempontok szerint beszéljék meg a gyerekek a történet tanulságait, a szereplők tulajdonságait és a sikerhez vezető lépéseket.

Majd csoportonként számoljanak be röviden a haditettről.

 

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Az olimpia lángja menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .