03-1. Tűz-próba: Tüzes kemencében
Életkorok: alsós, felsős, ifis,Képesség területek: nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, gondolkodtató, logikai feladat, drámajáték, élménypedagógia, mozgásos játék,
Szervezési formák: tábor, ifjúsági alkalmak, hittanóra,
Tudomány területek: kortörténet, háttéranyag, történelem, egyháztörténet, módszertani segédanyag,
Multimédia: kép, galéria, digitális oktató anyag,
- Alapige: Dániel 3 – Három férfi a tüzes kemencében
- Kihívás: Tűz-próba: Ki a te Istened? – hitvallás nehéz helyzetben
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli, egzisztenciális, logikai-matematikai, természeti, testi-mozgásos, kapcsolati, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Babilónia istenei, istenábrázolások megfigyelése; bibliai igék a bálványistenekről, hír, tudósítás megfogalmazása két nézőpontból; méretszámítás, mérés és becslés; szoborkereső séta, karakterjáték a szobrokkal; szoborépítés székekkel, mímes-mozgásos játék; szoborépítés testtel, szoborbemutató
Istenek és szobrok (Verbális-nyelvi, vizuális-térbeli)
Babilónia főistene Marduk (más néven Bél) volt, de rajta kívül több istent is tiszteltek. Ilyen volt Istár, a termékenység és szerelem istennője, Samas, a Nap és igazság istene vagy Nabu (Marduk fia), az írás és bölcsesség istene. A mezopotámiai, így a babiloni vallásra is jellemző, hogy istenként imádták az égitesteket. A Napot, a Holdat vagy a bolygókat istenek személyesítették meg: Samas → Nap; Szín / Nanna → Hold; Istár → Vénusz; Nabu → Merkúr.
Az uralkodót országok urának (a világ urának) vagy a Világegyetem négy tája urának nevezték, ami az isteneknek járó megnevezés. A király tehát isteni hatalommal bírt, mégsem volt isten, mint Egyiptomban. A hívek isteneikhez imádkoztak, a király előtti hódolat is az isteneiknek szólt.
Dániel könyvében ezt olvassuk:
Nebukadneccar király csináltatott egy hatvan könyök magas és hat könyök széles aranyszobrot. Fölállíttatta azt a Dúrá-völgyben, Babilon városában.
Dániel 3,1
A szűkszavú beszámolóból nem derül ki, hogy a szobor kit ábrázol: a királyt vagy egy istenalakot. Nebukadneccar álmának leírásából lehet következtetni, hogy egy kolosszális emberalakról lehetett szó (Dániel 3).
Figyeljünk meg egy tankockán néhány istenábrázolást a korszakból. Melyik áll legközelebb a beszámoló aranyszobrához?
A tankocka elérhető itt: Babiloni istenek
Képek forrása:
- Marduk isten és sárkánya egy babiloni pecséthengerről – kép jobbra
- Marduk isten szobra Elámból
- Nabu isten kolosszális szobra (Kr. e. 8. szd.) – nyitókép
- Istár, a „babiloni Vénusz”
- Samas, a nap- és igazságisten (ülő alak)
A kiábrázolhatatlan (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Mit mond erről az Úr, Izráel Istene? A Tízparancsolatban ezt olvassuk:
Én, az Úr vagyok a te Istened, aki kihoztalak téged Egyiptom földjéről, a szolgaság házából. Ne legyen más istened rajtam kívül! Ne csinálj magadnak semmiféle bálványszobrot azoknak a képmására, amik fenn az égben, lenn a földön vagy a föld alatt a vízben vannak. Ne imádd és ne tiszteld azokat, mert én, az Úr, a te Istened, féltőn szerető Isten vagyok!
2Mózes 20,2–5
A három izraelita férfi hűsége és bátorsága ebből a hitből származik, vállalva a mártíromságot is:
Van nekünk Istenünk, akit mi tisztelünk: ő ki tud minket szabadítani az izzó tüzes kemencéből, és ki tud szabadítani a te kezedből is, ó, király! De ha nem tenné is, tudd meg, ó, király, hogy mi a te isteneidet nem tiszteljük, és nem hódolunk az aranyszobor előtt, amelyet felállíttattál!
Dániel 3,17–18
Olvassuk el és hasonlítsuk össze a gyerekekkel a fenti igéket.
Majd olvassuk el Ézsaiás könyve részletes beszámolóját a bálványszobrokról és készítőiről: Ézsaiás 44,9–20. A beszámolót Deutero-Ézsiásnak tulajdonítják, aki a babiloni fogság utolsó évtizedében működő névtelen próféta volt, a tudósítása tehát a szemtanúé. Izráelnek szóló üzenete is a fogságban élőket bátorítja:
Gondold meg, Jákób mindezeket,
mert te, Izráel az én szolgám vagy!
Én formáltalak, az én szolgám vagy te, Izráel,
nem feledkezem meg rólad!
Eltörlöm hűtlenségedet, mint a felleget,
vétkeidet, mint a felhőt.
Térj meg hozzám, mert megváltottalak!
Ézsaiás 44,21–22
Írjanak a gyerekek hírt, tudósítást egy babiloni írnok és/vagy egy zsidó írástudó nevében az aranyszobor készítéséről és felállításáról. Az írások a két ellentétes nézőpontot képviseljék, beleélve magukat a hírközlő szerepébe.
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!