02-2. Álom-próba: A király álmai
Életkorok: alsós, felsős, ifis,Képesség területek: nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, ön- és társismeret, kapcsolat, ének, zene, ritmus,
Szervezési formák: tábor, csendesnap, hittanóra,
Tudomány területek: kortörténet, háttéranyag, művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: kép, galéria, film, hanganyag, digitális oktató anyag, online szöveg,
- Alapige: Dániel 2; 4 – Nebukadneccar két álma
- Kihívás: Álom-próba: Kié a bölcsesség? Kié a hatalom?
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, egzisztenciális, vizuális-térbeli, önismereti, kapcsolati, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Bibliaismeret: életfakép és párhuzamai Mezopotámiában, összehasonlító igetanulmányozás; életfagaléria megtekintése, életfakollázs alkotása; csoportjáték álomra utaló rajzok, kulcsszavak alapján, álomtörténet alkotása; versolvasás, dalhallgatás, illusztráció vagy álomkollázs alkotása; ima az álmainkért, zsoltárversek és versima olvasása; álmok a jövőről, zsoltáréneklés, zenehallgatás
Az égig érő fa (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Az „életfa” gyakori motívum a mezopotámiai mitológiában, már a suméroknál is megjelent.
A kődombormű Sargón, akkád királyt (Kr. e. 2334-2279) ábrázolja, amint az Élet fáját gondozza. Az akkádok legyőzték a sumérokat, de a kultúrájukat átvették. A sumer kultúra a babiloni, újbabiloni kultúrára is nagy hatással volt, az életfát az Istár-kapu ábrázolásai között is megtaláljuk.
A Bibliában is több helyen megjelenik az életfa, mint egy virágzó és elpusztuló birodalom (Asszíria: Ezékiel 31,3–14), a helyreállított Izráel (Ezékiel 17,22–24) vagy a mennyek országa képeként (Máté 13,31–32).
Nebukadneccar álomképe tehát a korban ismert motívum volt, az uralkodó gondoskodó hatalmának képe. A gondot épp az okozza, hogy már nem a népéről/népeiről való gondoskodás, hanem a hatalom büszke gőgje tölti be a király szívét.
Pedig eredendően nem erre kapta a hatalmát. A Biblia nem véletlenül veszi át a motívumot, és alkalmazza Isten népének, Isten országának ábrázolására, ami a Jelenések könyve végén is megjelenik, mint a beteljesülés képe (Jelenések 22,2)
A kép megjelenik a bölcsességet mint istenfélelmet meglelő ember ábrázolásában is, ami Dánielre és társaira különösen jellemző:
Boldog az az ember,
aki megtalálta a bölcsességet,
és az az ember, aki értelmet kap. […]
Élet fája ez azoknak, akik megragadják,
és akik rá támaszkodnak, boldogok.
Példabeszédek 3,13.18
A gyerekek csoportmunkában hasonlítsák össze az alábbi három igeszakasz képeit, üzenetét, és vessék azt össze Nebukadneccar égig érő és kivágott fáról szóló álmával:
- Dániel dicsőítő imája: Dániel 2,20–23
- Ezékiel próféciája a helyreállított (fogságból hazavezetett) Izráelről: Ezékiel 17,22–24
- a Példabeszédek könyvének boldogmondása: Példabeszédek 3,13–18
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!