26-2. Kémlelő műhelymunka

, , , Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, drámajáték, élménypedagógia, természetismeret, érzékszervi játék, mozgásos játék, gondolkodtató, logikai feladat, ének, zene, ritmus, képalkotás, vizualitás, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  kép, galéria, 

grafika © Kelemen Czakó Rita

  • Bibliai történet: 4Mózes 10,11–12; 13–14; 32,8
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti, természeti, egzisztenciális, testi-mozgásos, vizuális-térbeli, logikai-matematikai, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Médiaműhely: a bibliai történet és mai esemény közvetítése ellentétes előjellel, több nézőpontból; kémlelőjátékok belső és külső térben; számmondóka verssorainak értelmezése, kapcsolat a pusztai vándorlással; köves puszta és termő vidék képe, kirakójáték apró kövekkel

 

Jó és rossz hírek (Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti, természeti, egzisztenciális)

A gyerekeket osszuk legalább két vagy több kis csoportba. A csoportok most médiaműhelyek lesznek: napilap, magazin, rádió vagy tévé szerkesztősége (a csoport választása szerint). A szerkesztőségek feladata, hogy a bibliai történet eseményeiből állítsanak össze egy hírt a mai média eszköztárával. De nem mindegy, hogyan: a szerkesztőségek egyik fele jó hírt, másik fele rossz hírt „faragjon” az eseményekből. A jó hír emelje ki a pozitívumokat, ami reménységet kelt, bátorítja a népet. A rossz hír viszont a negatívumok hangsúlyozásával a félelemkeltésre építsen, amivel bátortalanítja, zúgolódásra készteti a népet.

A hírösszefoglaló lehet

  • írásos, amit felolvas valaki;
  • helyszíni beszámoló, amit elmond valaki;
  • „élő” riport, amit a helyszínen felvett villáminterjúkkal ad elő a csoport;
  • szakértői beszélgetés, amit a stúdióból közvetít a csoport.

Végül a médiaműhelyek mutassák be, adják elő a híreiket.

 

grafika © Kelemen Czakó Rita

A médiában ma hasonló jelenségekkel találkozunk: gyakran ugyanaz az esemény ellentétesen, jó és rossz hírként is tálalva van, attól függően, melyik véleményoldal közvetíti. Az is ismerős, hogy a „bolhából elefántot”, a jelentéktelen ügyből felnagyított, „óriásnak” mondott (országos) bajt csinál a média. Ami miatt aztán lehet panaszkodni meg rémüldözni.

A kis csoportok mint médiaműhelyek maradjanak együtt, és keressenek egy mai eseményt, problémát, amiből hírt tudnak szerkeszteni. A hír „tálalása” – hogy jó vagy rossz hírt alkotnak az eseményből, problémából – most a csoport döntésén múlhat.

A hír kidolgozását megoldhatják a gyerekek az alábbi (vagy hasonló) lehetőségek közül választva:

  • Rövid hír megfogalmazása írásban egy mai „óriás” problémáról. (Bátorítás vagy félelemkeltés szándékával.)
  • Szakértői véleménycikk vázlata írásban egy mai súlyos problémáról. (A pánikkeltés elkerülésének vagy a probléma tagadásának szándékával.)
  • Élő riport készítése egy mai probléma kapcsán különböző szakemberekkel. (Többféle nézőpont bemutatásának vagy az ellenfél lejáratásának szándékával.)

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.