26-2. Kémlelő műhelymunka
Képesség területek: nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, drámajáték, élménypedagógia, természetismeret, érzékszervi játék, mozgásos játék, gondolkodtató, logikai feladat, ének, zene, ritmus, képalkotás, vizualitás,Szervezési formák: hittanóra, csendesnap,
Tudomány területek: módszertani segédanyag, módszertani segédanyag,
Multimédia: kép, galéria,
grafika © Kelemen Czakó Rita
- Bibliai történet: 4Mózes 10,11–12; 13–14; 32,8
- Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti, természeti, egzisztenciális, testi-mozgásos, vizuális-térbeli, logikai-matematikai, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Médiaműhely: a bibliai történet és mai esemény közvetítése ellentétes előjellel, több nézőpontból; kémlelőjátékok belső és külső térben; számmondóka verssorainak értelmezése, kapcsolat a pusztai vándorlással; köves puszta és termő vidék képe, kirakójáték apró kövekkel
Jó és rossz hírek (Verbális-nyelvi, kapcsolati, önismereti, természeti, egzisztenciális)
A gyerekeket osszuk legalább két vagy több kis csoportba. A csoportok most médiaműhelyek lesznek: napilap, magazin, rádió vagy tévé szerkesztősége (a csoport választása szerint). A szerkesztőségek feladata, hogy a bibliai történet eseményeiből állítsanak össze egy hírt a mai média eszköztárával. De nem mindegy, hogyan: a szerkesztőségek egyik fele jó hírt, másik fele rossz hírt „faragjon” az eseményekből. A jó hír emelje ki a pozitívumokat, ami reménységet kelt, bátorítja a népet. A rossz hír viszont a negatívumok hangsúlyozásával a félelemkeltésre építsen, amivel bátortalanítja, zúgolódásra készteti a népet.
- írásos, amit felolvas valaki;
- helyszíni beszámoló, amit elmond valaki;
- „élő” riport, amit a helyszínen felvett villáminterjúkkal ad elő a csoport;
- szakértői beszélgetés, amit a stúdióból közvetít a csoport.
Végül a médiaműhelyek mutassák be, adják elő a híreiket.
grafika © Kelemen Czakó Rita
A médiában ma hasonló jelenségekkel találkozunk: gyakran ugyanaz az esemény ellentétesen, jó és rossz hírként is tálalva van, attól függően, melyik véleményoldal közvetíti. Az is ismerős, hogy a „bolhából elefántot”, a jelentéktelen ügyből felnagyított, „óriásnak” mondott (országos) bajt csinál a média. Ami miatt aztán lehet panaszkodni meg rémüldözni.
A kis csoportok mint médiaműhelyek maradjanak együtt, és keressenek egy mai eseményt, problémát, amiből hírt tudnak szerkeszteni. A hír „tálalása” – hogy jó vagy rossz hírt alkotnak az eseményből, problémából – most a csoport döntésén múlhat.
A hír kidolgozását megoldhatják a gyerekek az alábbi (vagy hasonló) lehetőségek közül választva:
- Rövid hír megfogalmazása írásban egy mai „óriás” problémáról. (Bátorítás vagy félelemkeltés szándékával.)
- Szakértői véleménycikk vázlata írásban egy mai súlyos problémáról. (A pánikkeltés elkerülésének vagy a probléma tagadásának szándékával.)
- Élő riport készítése egy mai probléma kapcsán különböző szakemberekkel. (Többféle nézőpont bemutatásának vagy az ellenfél lejáratásának szándékával.)
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Történetmesélő Biblia / Ószövetség menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!