06-2. Békülés és tarkaságok
Életkorok: felsős,Képesség területek: ön- és társismeret, kapcsolat, drámajáték, élménypedagógia, nyelvi feladat, játék, természetismeret, képalkotás, vizualitás, mozgásos játék,
Szervezési formák: hittanóra, ifjúsági alkalmak,
Tudomány területek: módszertani segédanyag,
Multimédia: film,
- Bibliai történet: 1Mózes 30,25 – 33,17; Máté 7,12
- Intelligenciatípus: Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi, egzisztenciális, vizuális-térbeli, természeti, testi-mozgásos
- Tevékenység: Összeveszés és kibékülés: mai élethelyzetek, szituációs játék, beszélgetés; vita, veszekedés nélkül, vitakultúra fejlesztése; szín- és tulajdonságfelismerő ön- és társismereti játék; nyájak vonulása: videofilmek megtekintése, kollázskép készítése; fogójátékok: csoportmozgás kötelékben
A nagy békülés (Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
Békülés a családban, testvérek, szülők vagy barátok között – a téma ma is ismerős és aktuális. A gyerekek kis csoportokban keressenek olyan mai élethelyzeteket, amiben valamilyen konfliktus, harag, veszekedés és összeveszés történik, és amit később engesztelés, kibékülés követ. Válasszanak csoportonként egy-egy jellemző élethelyzetet, és dramatizálva adják elő spontán szerepjátékkal.
Miután megnéztük egymás élethelyzeteit, folytassuk beszélgetéssel:
Melyik helyzetben mi vezetett konfliktushoz és veszekedéshez, összeveszéshez? El lehetett volna-e ezt kerülni? Hogyan?
Mi vezetett el a béküléshez? Mi a békülés feltétele?
Vannak-e a békülésnek szabályai? Ha igen, mik azok? Testvérek között mi lehet az „aranyszabály”? (Vö. Máté 7,12)
Akit megragadott a téma, és van róla mondanivalója, megfogalmazhat írásban is egy történetet a békülésről. (Egyéni, választható feladat.)
Vita – veszekedés nélkül (Kapcsolati, önismereti, verbális-nyelvi, egzisztenciális)
A vita nem azonos a veszekedéssel. Vitakultúránk nem túl fejlett, ezért gyakran összekeverjük a kettőt. Aki problémát jelez, vagy más véleményen van, és vitát indít valamiben, azt gyakran rosszindulatúnak, „ellenségnek” tekintik, és könnyen személyeskedésbe, veszekedésbe csap át a vita. Pedig a vita fontos dolog, enélkül nincs fejlődés, előrelépés egy olyan élethelyzetben, ami problémássá válik.
A vitakultúrát érdemes tehát fejleszteni, már gyerekkorban, főleg felsősök között, akik már problémaérzékenyek, tudnak érvelni, logikus úton mérlegelni és következtetéseket levonni.
Keressünk a történetben vagy a mai életben egy vitahelyzetet, és a gyerekek két csoportban készüljenek fel érvekkel az adott álláspont támadására vagy védelmére (függetlenül attól, mi a saját véleményük). Majd játékvezetői moderálással folytassák le úgy a vitát, hogy mindkét fél azonos mértékben jusson szóhoz, és az érvek döntsenek, ne a nyomulás (a dominancia).
Lehetséges tételgondolatok a vitához:
- Ha valaki megkárosít, én is megkárosítom.
- Halálosan összevesztem valakivel. Drága ajándékkal fogom kiengesztelni.
- Isten áldásáért érdemes küzdeni, akkor is, ha „sokba” kerül.
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Gyerekszemmel / Ősatyák és gyermekek menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!