01-2. Étel-próba: A babiloni király udvarában

, Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  képalkotás, vizualitás, gondolkodtató, logikai feladat, ének, zene, ritmus, nyelvi feladat, játék, mozgásos játék, ön- és társismeret, kapcsolat, 
Szervezési formák:  tábor, csendesnap, hittanóra, 
Tudomány területek:  művészetek, kortörténet, háttéranyag, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  hanganyag, film, online szöveg, 
  • Alapige: Dániel 1 – Dániel és barátai Babilonban
  • Kihívás: Étel-próba: Mivel táplálod a tested és lelked?
  • Intelligenciatípus: Vizuális-térbeli, logikai-matematikai, zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos, kapcsolati, önismereti, egzisztenciális
  • Tevékenység: Társasjáték készítése, kipróbálása ókori minta alapján, új szabály alkotása; ősi dallamra épülő zene hallgatása, zenei, mozgásos improvizáció, dalszövegírás; zsoltárhangok, zsoltáréneklés; ön- és társismereti játék: udvari tisztségek; szóasszociációk, reflexiók, kulcsszavak gyűjtése, történetszövés, imádság írása

 

Királyjáték (Vizuális-térbeli, logikai-matematikai)

Az egyik legrégibb társasjáték az ókori Mezopotámiából származik, és elsősorban királyi társasjátékként tartották számon. (A neve is csak úgy maradt fenn, hogy „Királyjáték”.) A játékot ismertető letölthető anyagot találunk itt:
The RoyalGame of Ur

Kép forrása

Nyitókép forrása

 

A felhasznált forrásanyag segítségével készítsék el a gyerekek a játékot hullámpapír alapra, papírapplikációval díszítve! Kis csoportokban dolgozhatnak, majd ki is próbálhatják az ismertetett játékszabály szerint.

A leírásból kiderül, hogy az eredeti játékszabályt nem ismerjük, és a játékos elme könnyen kitalál új szabályokat. Kreatív feladat a csoportok számára, hogy találjanak ki új szabályt a játéktáblához, amit próbáljanak is ki.

 

Udvari zene (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos)

Hallgassuk meg egy ősi mezopotámiai dallam zenei feldolgozását Babilonról. A dallam igen egyszerű, csak néhány hang a hangterjedelme.

Ha tudtok gitáron vagy furulyán játszani, próbáljátok meg előadni hangszeresen, ritmushangszerekkel kísérve. Ha kedvetek van, írhattok a dallamra szöveget is.

 

 

Dániel kérése azért is jelentett botrányt, mert az udvari népek egyik kiváltsága volt, hogy a „király asztaláról” ehettek. Ezeken a lakomákon mindig szólt a zene. Hallgassuk meg ilyen füllel újra, milyen zene szólhatott Nebukadneccar udvarában, majd a gyerekek spontán mozgással próbáljanak rá táncot/mozgást rögtönözni.

 

Zsoltárdallamok (Zenei-ritmikus)

A babilóniai és asszír zene is az ősi sumer zenekultúrából származik, ami szoros kapcsolatban volt az istenek kultuszával. Ábrahám a kaldeai Úr-Kaszdim városából ment Kánaán földjére, és feltehetőleg az ősi sumer zenekultúra hatotta át az ószövetségi zenét is. (forrás)

Hallgassuk meg ősi dallamok felhasználásával a 104. zsoltár feldolgozását a Yamma együttes előadásában.

 

 

Dániel és barátai szívükben vitték magukkal a fogságba Isten szeretetét, a hozzá való ragaszkodást. Valószínűleg jól ismerték a törvényeket és Dávid zsoltárait is, hiszen az énekelt, ritmikus szöveget könnyebb az emlékezetnek megőrizni.

Kérdezzük meg a gyerekektől, hogy ismerik-e valamelyik zsoltárt a református énekeskönyvből? El tudják-e énekelni? – Hallgassunk meg néhány éneket, gyűjtsük össze az ismerőseket.

Majd énekeljük el a 25. zsoltár 1. versét, amit akár Dánielék is énekelhettek, ha nem is éppen így.

 

Szívemet hozzád emelem
És benned bízom, Uram.
És meg nem szégyeníttetem,
Nem nevet senki rajtam.
Mert szégyent nem vallanak,
Akik hozzád esedeznek,
Azok pironkodjanak,
Akik hitetlenül élnek.

 

Hallgassuk meg a zsoltár első versszakát Dinnyés József előadásában (0:32-ig). Az énekmondó előadásmód miatt a zsoltár az ősi zenei dallamok hangulatát idézi.

 

 

Udvari tisztségek (Kapcsolati, önismereti, egzisztenciális)

Dániel és társai Nabukadneccar babiloni király udvarába kerültek, ahol sokféle udvari beosztás és rang volt. Gondoljatok most a csoport tagjaira (gyülekezet, hittanosok, tábor résztvevői), és beszéljétek meg, hogy kit milyen feladattal bíznátok meg. Ha ugyanarra a posztra több jelölt is van, vitassátok meg, hogy az adott személy hogyan és miért látná el jól (vagy éppen rosszul) a kérdéses udvari feladatot.

Néhány udvari tisztség (a listát lehet bővíteni, alakítani, tisztségeket cserélni):

  • Király
  • Királynő
  • Hadvezér
  • Bankár
  • Főszakács
  • Ceremóniamester
  • Stylist (stílustanácsadó)
  • Fodrász
  • Személyi edző
  • Zenész
  • Festő

 

Történet- és imaszövő (Verbális-nyelvi, egzisztenciális)

A játék első felében szókártyákat írnak a gyerekek, három lépésben:

  • Mindenki írjon le három olyan szót egy-egy cédulára, ami először az eszébe jut.
  • Majd olvassuk el a történetet a Bibliából, és mindenki írjon három különböző szót egy-egy cédulára, ami először eszébe jut a történetről.
  • Végül három olyan szót írjon egy-egy cédulára, ami mindenképpen kell, hogy szerepeljen a történetben, ha el szeretnénk mesélni (a személyneveken kívül).

A cédulákat gyűjtsük három csomóba, és fajtánként keverjük össze (spontán szóasszociációk, reflexiók a történetre, kulcsszavak a történetből). Mindenki húzzon egyet-egyet a három csomóból (három szó lesz nála), és mondja el saját szavaival a történetet úgy, hogy a három szót beleszövi a történetmondásba.

Ha jól megy a történetalkotás, játszhatjuk láncmeséléssel is, egymásnak adva a szavakat.

Végül az összes szó közül mindenki válasszon ki hármat, és írja meg Dániel imádságát tanulóéveiből, a szavak felhasználásával.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Dániel könyve – kihívások menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/#toggle-id-1

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .