Újév, újév, újesztendő

, ,
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat, mozgásos játék, barkácsolás, kézművesség, 
Szervezési formák:  családi alkalmak, ünnepi műsorok, programok, csendesnap, 
Tudomány területek:  művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kép, galéria, 

Képforrás: 123RF

Időtalálósok

A népi mondóka felteszi a kérdést:

 

Újév, újév,
Újesztendő,
Hány csemetéd van?

 

Te hogyan válaszolnál? – Hallgassuk meg a válaszötleteket.
Majd folytassuk a mondókát a válaszával:

 

Tizenkettő.

Kép: 123RF

Miből van tizenkettő egy évben? (Hónapokból.)

A következő mondókában mi mindennel találkozunk? Fejtsd meg!

 

Kerek istenfája, szép tizenkét ága,
tizenkét ágának ötvenkét virága,
ötvenkét virágán három aranyalma.

 

Megfejtések:

  • kerek istenfa: év (évkör)
  • tizenkét ág: hónapok
  • ötvenkét virág: hetek
  • három aranyalma: nagy ünnepek: karácsony, húsvét, pünkösd

 

Forrás: Bihari gyermekmondókák (Kriterion, Bukarest, 1982, 118., 122.o.):

 

Hónapsorolók

Népi mondókáink között a hónapsorolók sokféle változata ismert. Az alábbi két változat azonos mondatszerkezettel, mégis más jelentésváltozattal él. Figyeljük meg, mi a különbség, mi az azonosság? A hónapok milyen tulajdonságait emelik ki a mondókák?

A képek a természet változásait tükrözik, néhol a hagyományos földművelő életmódra utalva (kendernyűvő = kendertépő, kaszasuhintó = arató).

 

Jégen járó január,
Havat fúvó február,
Hóolvasztó március,
Széllel bélelt április,
Virágnyitó május,
Kalászt érlelő június,
Kendernyűvő július,
Dinnyeszedő augusztus,
Szelet fúvó szeptember,
Szüretelő október,
Télelő november,
Didergő december.

***

Jégen járó január,
Fagyot fúvó február,
Rügymozdító március,
Április füttyös, fiús,
Május, május, virágdús,
Kalászérlelő június,
Kaszasuhintó július,
Aranyat izzó augusztus,
Szőlőszagú szeptember,
Levelet osztó október,
Ködnevelő november,
Deres-daras december.

 

Forrás: Bihari gyermekmondókák (Kriterion, Bukarest, 1982, 122.o.):

 

Számotokra milyenek a hónapok? Milyen tulajdonságait emelhetnénk ki a hónapoknak? – Soroljunk a hónapokra jellemző tulajdonságokat egy-egy szókapcsolattal!

A felsorolt tulajdonságok segítségével alkossunk közösen egy új mondókaváltozatot!

 

Évkörmese

Kuckózzunk be a mesehallgatáshoz, és olvassuk fel a gyerekeknek Gazdag Erzsi: Szűkesztendő – Bőesztendő c. verses meséjét (kattints a címre).

Miért mentek el a hónapok otthonról? Hogyan távoztak a hónap-gyerekek?

Melyik hónap fiú, és melyik lány? Melyik lehetne mindkettő?

Hogyan tértek vissza a hónap-gyerekek? Kik az Év unokái?

Mit jelent a cím? Mikor volt szűkiben, és mikor volt bőviben az Esztendő? Mi volt számára szűken, és mi volt bőven?

És a mi számunkra? Mindenki gondolja végig, hogy neki miből jutott szűken, és miből jutott bőven ebben az évben?

Mit kívánunk a jövő évre? Miből legyen szűkség, és miből legyen bőség?

 

Születéskör, születésnaptár

Alakítsunk tizenkét székből egy kört. Minden szék egy hónapot jelöl az évben. Mindenki álljon a mögé a szék mögé, amelyik hónapban született!

Melyik hónapban születtek a legtöbben? – Ez a legbővebb hónapunk.

Melyik hónapban születtek legkevesebben (vagy nem született senki)? – Ez a legszűkebb hónapunk.

 

Készítsünk kör alakú naptárt tizenkét körcikkre osztva, amelyek a hónapokat jelentik. A megfelelő hónap sávjába írjuk be a gyerekek nevét és szülinapjának dátumát. (A névnapokat is jelölhetjük.)

 

 

 

grafika © Bódi Kati

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .