Tükörszótár – kreatív írás és önismeret
Ifiórára, csendes napra vagy egy tábori napra – 15-20 főre
1. Szív- és ujjhangok – ritmusjátékok 15 perc
Szívhangok következnek – mintha szívveréseket hallanátok:
- ● Kopogok egy ritmust – vegyétek át, pl.: tá-ti-tá. Azt kopogtam: Ritka Pál (az előadó a saját nevét ritmizálja, ezzel mutatkozik be)
- ● Mindenki kopogja el a nevét – a többiek vegyék át, egymás nevére lüktetünk kicsit –bemutatkozó, ismerkedő játék
Ritmusok adják az élet alapját, a szívveréstől a nedvkeringésen át az égitestek mozgásáig. Az ember ráhangolódik ezekre a ritmusokra, önkéntelenül is. Hagyományos kultúrában a kicsi gyermeket csecsemőkorától élénk ritmikával vették körül. Gondoljatok a ringónak is nevezett bölcsőre, vagy a dajkarímekre. Ezekre a ritmusokra tanulja meg az első szavait, magát a nyelvet. Hiszen a nyelv maga tele van ritmusokkal.
Alkossatok szavakat, szókapcsolatokat a nevetek ritmusára. Mintha egy-egy mondókát mondanátok. Pl.:
- ● Ritka Pál – lapkasajt, lámpatest…
- ● Ladányi Mónika – ruhája érdekes, szabályos átmenet…
2. Versminták – beszélgetés 10-15 perc
Milyen kulcsszavakat, szókapcsolatokat emelnétek ki a következő két versből? (Egy klasszikus és egy kortárs verspélda, mindkettő kicserélhető alkalmasabb versekkel.)
Mire utalnak a kiemelt szavak, szókapcsolatok? (Szómagyarázatok az Arany-vershez)
Arany János: Naturam furcâ expellas
Kun Árpád: A kakaóhal
3. Kulcsszavak a gyermekkorból – saját nyelv felidézése 15 perc
Írjon le mindenki legalább három fontos szót vagy szókapcsolatot egy-egy szókártyára a saját gyermekkorából, ami kulcsszónak tekinthető.
Valaki kezdi a játékot: kimond egy szót/szókapcsolatot a leírtak közül. Rámutat valakire: aki elmondja, mit jelent a szó, lexikonstílusban (objektív, tömör és frappáns meghatározás). Majd aki kezdte, elmondja, számára mit jelent a szó (szubjektív, személyes viszony, vallomásos megfogalmazás). Akire az első játékos rámutatott, folytatja a játékot. Ő is mond egy szót, szókapcsolatot azok közül, amit leírt, és rámutat valakire… és így tovább.
4. Tükörszótár – közös történetalkotás a szavakkal 15 perc
Összekeverjük a szókártyákat (be lehet dobni a kör közepébe). Mindenki húz belőle hármat.
Láncmesélés következik. Valaki kezdi a játékot: kiválaszt egy szót a készletéből, és azt beépítve mond egy-két mondatot. Majd rámutat valakire, aki folytatja: szintén kiválaszt egy szót a készletéből, és azt beépítve folytatja a mesélést. És így tovább.
5. Írástükör – egyéni írás 30-45 perc
Választható feladatok – akár többet is meg lehet oldani:
- ● Saját kulcsszavaiddal írj egy verset vagy rövid történetet, mesét – ami gyermekkorodból ered vagy gyermekkorodra utal. Ami valamiért nagyon fontos lett a számodra, és amit szívesen elmondanál, megosztanál másokkal is. A verset kötetlenebb formában, szabad versként is megfogalmazhatod.
- ● Saját neved ritmusával írj egy (legalább) négy soros mondókát. Dúdolgatóvá teheted, dallamot is kitalálhatsz hozzá. Pl.:Ritka Pál – tá-ti-tá
Lapkasajt, lámpatest, (Tökharang, lámpatest,)
fűszeres, drága est.
Holdkaréj, csillagok,
kösz, ma még megvagyok.
Ladányi Mónika – ti-tá-ti-tá-ti-ti (az utolsó szótagot inkább hosszúnak érzékeljük, ezért válthat hosszúra is)
Ha tarka lepkeraj
a nyári rét felett,
ruhája érdekes,
szabályos átmenet.
6. Felolvasókör 15 perc
Ifiórára, csendes napra vagy egy tábori napra – 15-20 főre
Összeállította: Miklya Zsolt
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!