10-4. Verébportrék

,
Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, ének, zene, ritmus, természetismeret, képalkotás, vizualitás, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kézműves oldal, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 84,4–6; Máté 6,26; Lukács 12,6
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti, vizuális-térbeli, kapcsolati
  • Tevékenység: Versolvasás-hallgatás, párbeszédes versmondás, beszélgetés; magképek, kollázskép készítése egyéni és csoportmunkában; verébhírek: kreatív szóbeli szövegalkotás és szerepjáték

 

Veréb-versmesék (Verbális-nyelvi, zenei-ritmikus, természeti)

Olvassuk fel a gyerekeknek a Veréb-mesét, ami Móricz Zsigmond versének változata, egyszerűbb formában, mai nyelvezettel (Miklya Zsolt átirata, megtalálható az Ábécé-kuckó ’e’ betűjénél, a 35. oldalon).

 

Veréb-mese

Egyedem-
begyedem,
megegyem,
ne egyem,
eltegyem,
ne tegyem?
Na, begyem,
mi legyen?

Kép: 123RF

Ez is hangutánzó, főleg az ’e’ és ’gy’ hangok ismétlődésével idézi a verebek csiripelését. Próbáljuk ki, mondjuk felelgetve:

  • előbb a pedagógus mondja kétsoronként, majd ugyanazt ismétlik a gyerekek;
  • ha már jól megy a szöveg, a gyerekek két csoportja beszélget kétsoronként;
  • végül egy-egy pár is vállalkozhat a párbeszédre a bátrabbak közül.

 

Folytassuk a beszélgetést:

Mit találhatott a veréb? Miről beszélget a begyével? Vajon mi lesz a döntés? Mi történik a maggal, morzsával?

Móricz Zsigmond pontosan megnevezi a magot, amit a veréb talált. Elmeséli a mag sorsát is. Olvassuk fel a versét (bár a nyelvezete kissé régies), ha a gyerekek érettek a befogadására:

 

Móricz Zsigmond: A veréb

Kendermagot talált
A veréb s igy csarált:
Egyedem,
Begyedem,
Megegyem?
Ne egyem?

Jó vón zsákba szedni,
Holnap elővenni!
Egyedem,
Begyedem,
Betegyem?
Kivegyem?

Ej, első a hasam!
Éljünk ma urasan!
Egyedem,
Begyedem,
Ne begyem!
Ne legyen!

 

Beszéljük meg, mi történt a kendermaggal? Beszéljük meg azt is, mit jelentenek az alábbi kifejezések:

csarál – verébnyelven mondja a magáét
Jó vón – Jó volna
urasan – úri módra, gazdagon
Ne begyem! – Nesze, begyem!

 

Ha még nem fogyott el a kedv és érdeklődés a verebek iránt, olvassuk fel a gyerekeknek Kányádi Sándor Veréb című versét is (elérhető a címre kattintva), ami így kezdődik:

 

Hipp-hopp,
itt vagyok,
azt eszem,
amit kapok.

 

Vajon mit kap a versbéli veréb?

Mit jelent az az állítás, hogy a verebek a „hulladékokból élnek”?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .