3-2. Gyümölcséről ismered meg

,
Életkorok:  óvodás, alsós, felsős, 
Képesség területek:  ének, zene, ritmus, nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, természetismeret, képalkotás, vizualitás, barkácsolás, kézművesség, mozgásos játék, 
Szervezési formák:  csendesnap, tábor, 
Tudomány területek:  művészetek, természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  hanganyag, online szöveg, kézműves oldal, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: 1Mózes 2,8–9.15; 3,1–7; Bírák 9,8–15 (1–21); Énekek 6,11; Lukács 6,43–45
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, önismereti, természeti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos, kapcsolati, egzisztenciális
  • Tevékenység: Gyümölcsdal éneklése, gyümölcsválasztás, gyümölcsrajz, kiszámoló mondóka játéka, gyümölcsfogó; bibliai gyümölcsismeret, nap és gyümölcssoroló szövegjáték; ószövetségi példázat és újszövetségi párhuzamának értelmezése, beszélgetés; papírzacskóból gyümölcsfamakett készítése

 

Gyümölcssoroló, gyümölcsfogó (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, önismereti, természeti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)

Kezdjük a gyümölcsök sorolását Bartos Erika Gyümölcshét című versével. Meghallgathatjuk a Karaván együttes előadásában, az ismétlések során együtt énekelhetik a gyerekek az előadóval (elérhető a címre kattintva, a dal 0:18-tól indul).

A versszöveg elérhető a szerző Hógolyó című kötetében (elérhető a kötetcímre kattintva) vagy a Felhőszárnyak című nyárváró magazin 18. oldalán (Kálvin Kiadó).

Rajzolják le a gyerekek a dalban szereplő gyümölcsök közül a kedvencüket, amit szívesen megkóstolnának.

Énekeljük el újra a dalt, a gyerekek pedig emeljék fel közben azt a rajzot, ami az adott sor gyümölcsét ábrázolja. Melyik gyümölcs a legnépszerűbb a csoportban?

 

Fordítsuk a szót a Biblia világa felé egy hagyományos népi kiszámoló mondókával:

– Ádám, Éva kertben lakott,
ottan sokat járogatott.
Almát, körtét, szilvát ettek,
mondd meg, pajtás, mennyit ettek?
Pl.: – Hetet.
– Egy, kettő, három… hét.
(A mondott szám szerint számol a kiolvasó.)

 

Hogy milyen gyümölcsök voltak az Édenkertben, arról nincs pontos információnk. Az ábrázolásokon legtöbbször alma szerepel, ahogy ebben a mondókában is. Ám a gyümölcs nyugodtan lehet gránátalma is, vagy füge, amelynek leveléről szintén beszél az édenkerti történet.

Helyettesítsük ezeket a gyümölcsneveket a mondókába, és számoljuk ki így a következő játék fogóját:

– Ádám, Éva kertben lakott,
ottan sokat járogatott.
Gránátalmát, fügét ettek,
mondd meg, pajtás, mennyit ettek?
Pl.: – Hetet.
– Egy, kettő, három… hét.

Kép: 123RF

Játsszunk gyümölcsfogót, vagyis olyan házas fogót, amikor gyümölcsnév a ház. Ha a menekülő megállva gyümölcsnevet kiált, nem lehet megfogni. Igen ám, de csak akkor érvényes a ház, ha olyan gyümölcsnevet mond, amely még nem hangzott el. Ekkor a fogó más valakit kezd kergetni, mire a „gyümölcsmondó” kiléphet a házból, és futhat tovább.

Minél tovább játszunk, annál nehezebb új gyümölcsnevet mondani. Szóba jöhetnek a távoli vidékek gyümölcsei, többek között a bibliai tájakon honos gyümölcsök is. A vitás helyzetek elkerülése végett érdemes a fogót játékvezetővel játszani.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .