18. Név, névadás

/
Hogyan, mi alapján választanak ma nevet a szülők a születendő gyermeknek? Családi hagyomány? Pl. mindig György volt az első fiú. Nemzeti büszkeség? Pl. Réka királynő nyomán. Bibliai hagyomány? Pl. Dániel. Kordivat? Pl. Alexandra. Egzotikus vágy? Pl. Zahira. Vagy a szokatlanság? Pl. Borostyán. Utóbbi esetben azt is nehéz eldönteni, hogy fiú vagy lány neve. Vagy az is mindegy? És gondol-e valaki a nevek eredeti jelentésére?

17. Méz

/
Ismeritek Micimackó dalát? Talán el is tudnátok énekelni? Egyik versszaka így szól: „Ismert erdei körökben az az általános nézet, Hogy Micimackó, mint minden medve, szereti a mézet. És ez nem csak afféle szerény vélemény, Hanem határozottan állítom, hogy tény, tény, tény.”

16. Lámpa, lámpás

/
Mi jut eszedbe a szentjánosbogárról? Nem ki, hanem mi? Éjszakai fények? Világító lámpások? A szentjánosok fénye sok éjszakai vándort, álmodozót, szerelmest és költőt megihletett már. Valóban olyanok, mint a fűben szétszórt világító lámpások.

15. Kincs, kincstár

/
„Hol a te kincsed?” – Hogyan válaszolnál erre a kérdésre? Hogyan válaszolnál azonnal, és hogyan egy kis gondolkodási idő után? Hogyan válaszolnának a barátaid, a szeretteid? Hogyan válaszolnának a gyerekek a hittancsoportban?

14. Jel

/
Születésünktől a halálunkig jelek, jelzések vesznek minket körül. A csecsemőosztályon az újszülöttek csuklójára szalagot tesznek, rajta a baba nevével, hogy össze ne cseréljék őket. A baba jeleket, jelzéseket ad, mielőtt még beszélni tudna. Az oviban jelek különböztetik meg a gyerekeket, amik szinte névvé, személyiségjellé tudnak válni. A nyelv is jelekből áll, s ha tágabban értelmezzük a nyelvet, nyugodtan tekinthetjük jelbeszédnek...

13. Igaz, igazságos

/
„Igazad van – mondta Andris a barátjának –, tényleg nem áll jól.” Vajon hogy folytatódhat ez a mondat? Hányféle válasz és folytatás lehetséges? Persze az „Igazad van” is sokféleképpen folytatódhat. Gyűjtsetek „Igazad van” helyzeteket...

12. Hír, hírvivő

/
„Milyen kedves annak az érkezése, aki örömhírrel jön a hegyeken át! Békességet hirdet, örömhírt hoz, szabadulást hirdet. Azt mondja Sionnak: Istened uralkodik!” – Ézsaiás könyve beszél így a szabadulás örömhíréről (52,7). A korábbi fordításban az első mondat így hangzik: „Mily szép, ha feltűnik a hegyeken az örömhírt hozó lába!”

11. Gyümölcs

/
Tégy egy tál gyümölcsöt a gyerekek elé, minél többféle gyümölccsel. Válasszanak a szemükkel egy-egy gyümölcsöt, de ne vegyék ki, csak nézzék meg alaposan. Majd a szemüket behunyva mondják el, milyen gyümölcsöt választottak, anélkül, hogy kimondanák a nevét. A többiek kitalálják-e, hogy miről van szó?

10. Gabona

/
Ha a gabona szót hallod, mire gondolsz először? Mi jelenik meg a szemeid előtt? Búzakalász? Vagy árpa? Pedig nem mindenütt ezek a legfontosabb gabonanövények. Tegyetek egy próbát: Ki hányféle gabona nevét tudja leírni? Számláljátok össze, a csoport összesen hány gabonafélét ismer? Egy-egy gabonafélére hányan gondoltak?