Mozdulatsor

3. Örömhírstaféta – mozdulat- és gesztusátadó

, ,
TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18) A Jézus sírjához elmenő asszonyok a tanítványoknak, a tanítványok egymásnak adták tovább az örömhírt: „Jézus feltámadott!” De nemcsak szavakkal, hanem gesztusokkal is, amiben egyszerre volt ujjongó öröm és riadt félelem, csodálkozás. Egy biztos, nehezen fért mindez a szavak „bőrébe”. Próbáljátok meg most egymásnak szavak nélkül, csak gesztusokkal átadni
  • ●  a félelem,
  • ●  a csodálkozás
  • ●  és az öröm gesztusait.
Levélkönnyek

2. Könnyfakasztó helyzetek – drámajáték

, ,
TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18) Nemcsak intenzív fizikai ingerek – szúrós szag, fájdalom –, hanem intenzív lelki ingerek is könnyekre fakaszthatnak minket. Nem szégyen a sírás, Jézus is sírva fakadt Lázár sírja mellett (Jn 11,35). Pedig tudta, hogy fel fogja támasztani. A Jézust kereszthez kísérő asszonyok is sírtak (Lk 23,27), Magdalai Mária is sírt az üres sír mellett (Jn 20,11). Beszélgessetek róla, hogy ki miért szokott sírni. Kinél mi jelenti a „sírásküszöböt”?
Reszelt torma

1. Könnycsalogató tormareszelés

, ,
TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18) A páskavacsora ételei közé keserű fű is kerül, ami a zsidó népet az Egyiptomi rabszolgaságra emlékezteti. A keserű fű fejes saláta vagy reszelt torma szokott lenni. A tormának nemcsak az íze keserű és erős, hanem a szaga is könnyfacsaróan erős, így a rabszolgaként hullatott könnyekre is emlékeztet. A keresztény húsvét étrendjében is ott a torma, és csípős, könnyfacsaró ereje felidézheti bennünk Jézus szenvedéseit, az őt siratók könnyhullatását.
Szendvicsarcok

7. Szendvicskészítés – tanítványtálak

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   Készítsetek arcos szendvicseket, amelyek egy-egy személyiségvonást, jellemző karaktert ábrázolnak. A szendvicskészítéshez felhasználhatóak a legkülönbözőbb ízű, színű és alakú alapanyagok, a lényeg az, hogy a szendvics képe és íze is a választott karaktertulajdonságot fejezze ki. Először gyűjtsetek alapkaraktereket, karakterpárokat, és ezek közül válasszatok.
Ízes tál

6. Falatválasztó

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   Az utolsó vacsorán a tanítványok egy tálból ettek, akkoriban ez így volt szokás. Ezért mondhatja Jézus, hogy „aki velem együtt mártja kezét a tálba” (Mt 26,23), illetve „akinek én mártom be a falatot” (Jn 13,26). Most játsszatok falatválasztót, amihez egy közös tálból kell kivenni sorban a falatokat.
Torma

5. Íz- és ételfelismerő

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   Felismeritek-e és meg tudjátok-e nevezni az alapvető ízeket? S ha ez már jól megy, felismeritek-e az ízük alapján az ételeket? Csészealátétre vagy kanálra tegyetek kis falatkákat különböző ízű ételekből. A játékosnak behunyt szemmel és anélkül, hogy a falatot a kezével megérintené, kell a szájába vennie, s megízlelnie. Felismeri-e az alapvető ízt, aztán magát az ételt?
Nemszeretem dolgok

4. Nemszeretem dolgok

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   A lábmosás Jézus korában a rabszolgák dolga volt, a tanítványok tehát egy megvetett szolgálatra kaptak útmutatást a Mesterüktől. Számunkra is vannak feladatok, amelyeket nem szívesen végzünk el, mert úgy gondoljuk, nem „méltó” hozzánk. Gyakran még ki is mondjuk, hogy rabszolgamunkának tartjuk ezeket. Keressetek ilyen nemszeretem feladatokat a mindennapi életből, a gyerekek saját tapasztalatától kezdve a felnőttek világáig. (Pl. cipőpucolás, takarítás, rendrakás a szekrényben, kocsimosás, fűnyírás, kutyasétáltatás, adminisztráció, és bármi más, amit az ember tehernek érez.)
Cipőkötés

3. Lábfejöltöztető, ruhaigazító

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   Megmosni egymás lábát a mi kultúránkban túl intim dolog. És túl direkt leképezése a történetnek. Ám mégis megoldható az egymás felé fordulás a következő játékos gyakorlatokkal, mindkettőhöz kis csoportokban helyezkedjetek el körben, székekre ülve. Kisebbeknek: Mindenki leveszi a cipőjét és a zokniját. Most nem magatoknak fogjátok felhúzni a zoknit és bekötni a cipőt, hanem egymásnak. Első körben egymás után mindenki a szomszédja elé guggol, és felhúzza a lábára a zoknit. Második körben feladja lábára a cipőt. Harmadik körben be is köti. Melyik csoport volt elég ügyes? Ki lehet próbálni járkálás közben.
Vizes lábnyom

2. Vizes lábnyomok

, ,
TÉMA CÍME: A ház padlata és ízei BIBLIAI TÖRTÉNET: Lábmosás, utolsó vacsora (Jn 13,1-30)   Terítsetek le egy nagy fehér lepedőt a földre. Körülötte helyezzetek el mosdótálakat langyos vízzel, és jöhet a talpnyomdázás. Aki részt vesz benne, mezítláb lépjen egy mosdótálba, majd onnan vizes lábbal a lepedőre. A lepedőn rajta marad a vizes lábnyom, ami jól látszik a földön is. Jól össze lehet lábnyomozni az egész lepedőt, különböző lábnyomalakzatok is kialakíthatók. Ügyes és tapasztalt csoporttal (amihez legalább egy lepedőt össze kell járkálni) lábnyomképet is készíthettek egy lepedőre, aminek a kompozíciója már előre átgondolt lehet, mint egy szőnyeg mintázata.