10-2. Fészeklakó fecskék
Képesség területek: mozgásos játék, természetismeret, nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, ének, zene, ritmus,
Szervezési formák: óvodai foglalkozás, csendesnap,
Tudomány területek: természettudomány, művészetek, módszertani segédanyag,
Multimédia: kép, galéria, online szöveg,
Képforrás: 123RF
- Bibliai történet: Zsoltárok 84,4; Jeremiás 8,7; Máté 24,32; Lukács 21,29–30
- Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus
- Tevékenység: Térrendezés: mesefészek-építés a teremben; mesehallgatás, beszélgetés, szövegalkotás szóban, hangutánzó játék; tornagyakorlatok, játék utánzó mozgással
Fészekmesék – fecskelakók (Testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)
Alakítsunk a terem bútoraiból (székekből, asztalokból) egy jó nagy fészket, amit béleljünk ki jól párnákkal, szőnyegekkel, takarókkal. Helyezkedjen el a fészekben az egész csoport mesehallgatáshoz, beszélgetéshez.
Kezdjük beszélgetéssel:
- Mit jelent a madaraknak a fészek? Ők milyen anyagokból dolgoznak? Hol lehet találkozni madárfészkekkel?
- Ki látott már fecskefészket? Hová rakta fészkét a fecske?
- Ha a fecskék helyében lennétek, ti hová raknátok a fészket? Hol választanátok a fészketeknek helyet?
Kép: 123RF
Hallgassuk meg a gyerekek ötleteit, gondolatait, majd olvassuk fel Zelk Zoltán fecskékről szóló meséjét, amiből alább egy részletet közlünk. A teljes mese megtalálható a szerző A tölgyfa születésnapja című kötetében (Móra, Bp., 2016, 15-16. oldal) vagy a Reftantár weboldalán (elérhető a címre kattintva).
Zelk Zoltán: A fecskék (részlet)
Az öreg templomtorony volt a legmagasabb a faluban, ő látott el legmesszebbre. Ha valami történt a határban vagy a szomszéd falvakban, rögtön hírül adta a házaknak és az ágaskodó kutaknak.
De még a szomszéd hegyoldalra is fellátott, és egyik reggel odakiáltott a házaknak:
– Jó hírt mondok! Hóvirág nyílik a hegyekben!
Egy hét múlva pedig így költötte fel egyik reggel az alvó kutakat:
– Tavasz van! Kinyílt az ibolya!
Meghallották ezt a kertek fái is, és örömükben zöld rügyeket neveltek. Az ablakok pedig felszóltak az ereszekhez:
– Na, nemsokára megjönnek kis lakóitok, a fecskék!
Ettől kezdve egyéb sem érdekelte a falu házait, csak a fecskék jövetele. Minden reggel odaköszöntek a toronynak:
– Jó reggelt, legmagasabb testvérünk! Mi újság? Nem jönnek még kis barátaink?
Nem sokáig tartott az izgalom. Az egyik lágy szellőjű reggelen, alighogy felébredt a torony, észrevette a hazatérő fecskék csapatát. Nosza, kiabálni kezdett éles harangnyelven:
– Jönnek a fecskék!
Mesehallgatás után beszélgessünk:
- Milyen híreket mondott harangnyelven az öreg templomtorony?
- Mit jelentett a faluban a fecskék érkezése?
- Miért nem örült mindenki? Hogyan segített a templomtorony?
- Honnan érkeztek a fecskék? Milyen útjuk lehetett? Ha ti lennétek a fecskék, mit mesélnétek légi utatokról a tengerek, távoli országok felett?
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!