10-2. Fészeklakó fecskék

,
Életkorok:  óvodás, alsós, 
Képesség területek:  mozgásos játék, természetismeret, nyelvi feladat, játék, ön- és társismeret, kapcsolat, ének, zene, ritmus, 
Szervezési formák:  óvodai foglalkozás, csendesnap, 
Tudomány területek:  természettudomány, művészetek, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  kép, galéria, online szöveg, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Zsoltárok 84,4; Jeremiás 8,7; Máté 24,32; Lukács 21,29–30
  • Intelligenciatípus: Testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Térrendezés: mesefészek-építés a teremben; mesehallgatás, beszélgetés, szövegalkotás szóban, hangutánzó játék; tornagyakorlatok, játék utánzó mozgással

 

Fészekmesék – fecskelakók (Testi-mozgásos, vizuális-térbeli, kapcsolati, természeti, verbális-nyelvi, zenei-ritmikus)

Alakítsunk a terem bútoraiból (székekből, asztalokból) egy jó nagy fészket, amit béleljünk ki jól párnákkal, szőnyegekkel, takarókkal. Helyezkedjen el a fészekben az egész csoport mesehallgatáshoz, beszélgetéshez.

Kezdjük beszélgetéssel:

  • Mit jelent a madaraknak a fészek? Ők milyen anyagokból dolgoznak? Hol lehet találkozni madárfészkekkel?
  • Ki látott már fecskefészket? Hová rakta fészkét a fecske?
  • Ha a fecskék helyében lennétek, ti hová raknátok a fészket? Hol választanátok a fészketeknek helyet?

Kép: 123RF

Hallgassuk meg a gyerekek ötleteit, gondolatait, majd olvassuk fel Zelk Zoltán fecskékről szóló meséjét, amiből alább egy részletet közlünk. A teljes mese megtalálható a szerző A tölgyfa születésnapja című kötetében (Móra, Bp., 2016, 15-16. oldal) vagy a Reftantár weboldalán (elérhető a címre kattintva).

 

Zelk Zoltán: A fecskék (részlet)

Az öreg templomtorony volt a legmagasabb a faluban, ő látott el legmesszebbre. Ha valami történt a határban vagy a szomszéd falvakban, rögtön hírül adta a házaknak és az ágaskodó kutaknak.

De még a szomszéd hegyoldalra is fellátott, és egyik reggel odakiáltott a házaknak:

– Jó hírt mondok! Hóvirág nyílik a hegyekben!

Egy hét múlva pedig így költötte fel egyik reggel az alvó kutakat:

– Tavasz van! Kinyílt az ibolya!

Meghallották ezt a kertek fái is, és örömükben zöld rügyeket neveltek. Az ablakok pedig felszóltak az ereszekhez:

– Na, nemsokára megjönnek kis lakóitok, a fecskék!

Ettől kezdve egyéb sem érdekelte a falu házait, csak a fecskék jövetele. Minden reggel odaköszöntek a toronynak:

– Jó reggelt, legmagasabb testvérünk! Mi újság? Nem jönnek még kis barátaink?

Nem sokáig tartott az izgalom. Az egyik lágy szellőjű reggelen, alighogy felébredt a torony, észrevette a hazatérő fecskék csapatát. Nosza, kiabálni kezdett éles harangnyelven:

– Jönnek a fecskék!

 

Mesehallgatás után beszélgessünk:

  • Milyen híreket mondott harangnyelven az öreg templomtorony?
  • Mit jelentett a faluban a fecskék érkezése?
  • Miért nem örült mindenki? Hogyan segített a templomtorony?
  • Honnan érkeztek a fecskék? Milyen útjuk lehetett? Ha ti lennétek a fecskék, mit mesélnétek légi utatokról a tengerek, távoli országok felett?

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Kuckóév menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .