2-2. Virágszínek játéka

,
Életkorok:  óvodás, alsós, felsős, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, természetismeret, ön- és társismeret, kapcsolat, gondolkodtató, logikai feladat, képalkotás, vizualitás, kirándulás, sport, mozgásos játék, 
Szervezési formák:  csendesnap, tábor, 
Tudomány területek:  művészetek, természettudomány, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  online szöveg, kép, galéria, digitális oktató anyag, 

Képforrás: 123RF

  • Bibliai történet: Máté 6,28–30; 1Korinthus 4,7
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, természeti, kapcsolati, egzisztenciális, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Virágtulajdonságok, virágvetélkedő; meseolvasás, beszélgetés, virágok megfigyelése, tanulmányozása; virágkereső séta, csokorkötés; színjátékok: párkereső, megfigyelő, színérintő, fogó, bújócska

 

Virágvetélkedő (Verbális-nyelvi, természeti, kapcsolati, egzisztenciális, logikai-matematikai)

Minden gyerek válasszon egy virágot, ami szerinte a legszebb, legkülönb a világon. Fogalmazza is meg ezt egy mondatban, indoklással, és írja rá egy cédulára a virág nevével együtt.

Tegyük a cédulákat egy kalapba, és tartsunk virágvetélkedőt párharc formájában: Egyszerre két cédulát húzunk ki a kalapból, és jól érthetően felolvassuk a két virágajánlást. Majd a gyerekek kézfeltartással szavaznak, melyiket tartják meggyőzőbbnek. Hasonlóan folytatjuk, míg el nem fogynak a cédulák. A párharcok győztesei újabb fordulóban vesznek részt, míg ki nem alakul egy szűk körű virágcsoport. Ekkor feltehetjük a kérdést: Van-e értelme ennek a vetélkedésnek? Lehet-e egyáltalán legszebb és legkülönb virágot kikiáltani? – Hallgassuk meg a gyerekek véleményét és az érveiket is, de ne tegyünk igazságot. Helyette irányítsuk a figyelmüket a következő mesére:

 

Lázár Ervin Virágszemű című meséjében is vetélkednek, sőt veszekednek egymással a virágok. Vajon miért? Ki és hogyan tesz igazságot? Olvassuk fel a mesét (elérhető a címre kattintva), majd beszélgessünk:

Min veszett össze a hét virág? Mit állítottak magukról?
Miért gondolta mindegyik szebbnek vagy többnek magát a másiknál?
Hogyan torzította el őket a harag, a méreg?
Ki tett köztük igazságot? Hogyan?
Milyen ember az, aki úgy viselkedik, mint ezek a virágok?

Elgondolkodhatunk az alábbi igén is:

„Mert ki tesz téged különbbé? Mid van, amit nem kaptál? Ha pedig kaptad, miért dicsekszel, mintha nem kaptad volna?” (1Korinthus 4,7)

 

Melyiket ismerik a gyerekek a hét virág közül? (Valószínűleg az ibolyát és a búzavirágot fogják megnevezni.)

És a többi? Emlékeztek a neveikre?

Figyeljük meg a virágokat az alábbi weboldalakon. A megfigyeléshez készíthetünk tankocka-galériát vagy PowerPoint-bemutatót.

Kinek melyik virág tetszik a legjobban?
Emlékeztek-e, melyik virágot melyik nappal társította Mikkamakka?
Rakjátok sorrendbe a tankockán a virágokat a hét napjai szerint! (Ellenőrzés a pipajelre kattintva.)

A mesében szereplő virágok közül párban vagy kis csoportban választhatnak egyet-egyet a gyerekek, és utánanézhetnek növényhatározóban vagy az interneten a választott virágnak alaposabban is.

 

Virágbújócska (Verbális-nyelvi, természeti, vizuális-térbeli, testi-mozgásos)

Egy újabb mese következik, amiben a kék és a piros játszik fontos szerepet. Vajon hogyan? Milyen szerepe van Zelk Zoltán A pipacs és a búzavirág című meséjében a két színnek? Olvassuk fel a mesét a gyerekeknek (elérhető a címre kattintva), majd beszélgessünk:

Kik a mese főszereplői? Mit játszanak? Milyen szerepe van játékukban a színeknek?
Miért volt előnyösebb helyzetben a búzavirág a bújócskában?
Kik szerepelnek még a mesében? (búzakalászok, fürj, kislány) Nekik milyen szerepük van?
Miért könnyebb felismerni a pirosat, mint a kéket? Milyen színnek van még fontos szerepe a mesében? (Az érett búzakalász sárga, aranysárga, szalmasárga)

Ismerkedjünk a mese szereplőivel képeken keresztül is. Melyik virág, melyik szín a feltűnőbb?

 

Képek, nyitókép: 123RF

 

Ha van rá lehetőségünk, sétáljunk el egy közeli szabad rétre, virágos mezőre, ahol megfigyelhetjük az éppen nyíló mezei virágokat. Különböző színeket válogatva állítsunk össze egy szép kis virágcsokrot, amit magunkkal vihetünk, és a foglalkozás helyén vázába tehetjük.

 

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Vakáció/ Mit üzen a nyár menüpont alatt.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .