Sámson házassága és hőstettei 1 – Lakodalom és találósok

, ,

Bírák 14,1 – 16,3

 

Lakodalmi gondolattérkép

  • Szavak és szókapcsolatok gyűjtése, csoportosítása, relációkba rendezése
  • Intelligencia: verbális-nyelvi, logikai-matematikai

 

A Bírák 13 utolsó versében és a Bírák 14 első versében helymeghatározást, helyneveket találunk. Keressétek meg ezeket térképen a gyerekekkel.

Helyzet-meghatározást is ábrázolhatunk térképszerűen, ha a kulcsszavakat és -gondolatokat nem lineárisan, egymás után vagy alá írjuk le, hanem csoportosítva, csomópontok köré szervezve, rajzos jelekkel, vonalakkal kiegészítve rendezzük el.

Érdemes erre megtanítani a gyerekeket, egy olyan témán keresztül, amihez vélhetőleg mindenkinek vannak tapasztalatai, gondolatai, asszociációi. A bibliai történethez kapcsolódóan adódik most a téma: LAKODALOM.

 

Kis cédulákat ossz ki a gyerekeknek (3-5 db-ot), amire mindenki írjon fel cédulánként egy fontos szót, szókapcsolatot, ami a lakodalomról eszébe jut. A LAKODALOM szót előre írd ki egy nagyobb papírcsíkra, és helyezd el az asztalon középen, vagy a tábla közepén (BluTack gyurmaragasztóval).

Ha a gyerekek elkészültek, a céduláikon szereplő szavakat, szókapcsolatokat sorra olvassák fel, és helyezzétek el a központi témaszó körül. A lényegileg azonos szavak csak egyszer szerepeljenek. A tartalmilag összetartozó szavakat rendezzétek egy csoportba, amikből további szavak, szócsoportok ágazhatnak ki. Bármilyen asszociáció, gondolat elhelyezhető a térképen, akkor is, ha nincs hozzá hasonló több. Ilyen esetben a gondolat „egyedülálló”.

Az alábbi példában a fő- és alcsoportok elrendezésére mutatunk példát, lineáris-mélységi rendszerben és gondolattérkép formájában is. A gondolattérkép vizuális rendszeréhez lásd többek között a Tanulásmódszertan.hu példaanyagát.

 

LAKODALOM

  • menyasszony
    • menyasszonyi ruha
      • fátyol
    • koszorúslányok
  • vőlegény
    • legénybúcsú
  • násznagy
    • viccelődés
    • vőfélyversek
    • vőfélybot
  • násznép
    • rokonság
    • örömanya – örömapa
      • anya sírva fakad
      • zsebkendő
  • nászajándék
    • három étkészlet
    • öt robotgép
    • ajándéklista
  • vacsora – lakoma
    • evés-ivás
    • torta
  • játékok
    • csokordobás
      • Ki lesz a következő menyasszony?
    • rizsszórás
    • menyasszonytánc
      • Eladó a menyasszony!
    • seprűtánc
  • tánc
    • hajnalig tartó mulatság

 

Nagy létszám esetén a csoportosítást végezhetitek kis csoportokban is, és a csoportok összehasoníthatják a térképeiket. Bizonyára sok személyes élmény és gondolat is előkerül, ami kellőképpen bevonja a gyerekeket a témába.

 

A bibliai történetet ez után ismertesd meg a gyerekekkel. Fő megfigyelési szempont: Miben különbözött Sámson lakodalma a mai lakodalmaktól? Gyűjtsétek össze a különbségeket.

A történetben mire helyeződik a hangsúly? Miért válik fontossá a találós kérdés és megfejtése? Hogyan válhatott „háborús konfliktus” egy lakodalmi játékból?

Vajon mi járhatott Sámson fejében a lakodalom napjaiban? Erről is írhattok, gyűjthettek gondolatokat.

Kép forrása

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Bírák kora menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .