Sámson házassága és hőstettei 1 – Lakodalom és találósok
Bírák 14,1 – 16,3
Lakodalmi gondolattérkép
- Szavak és szókapcsolatok gyűjtése, csoportosítása, relációkba rendezése
- Intelligencia: verbális-nyelvi, logikai-matematikai
A Bírák 13 utolsó versében és a Bírák 14 első versében helymeghatározást, helyneveket találunk. Keressétek meg ezeket térképen a gyerekekkel.
Helyzet-meghatározást is ábrázolhatunk térképszerűen, ha a kulcsszavakat és -gondolatokat nem lineárisan, egymás után vagy alá írjuk le, hanem csoportosítva, csomópontok köré szervezve, rajzos jelekkel, vonalakkal kiegészítve rendezzük el.
Érdemes erre megtanítani a gyerekeket, egy olyan témán keresztül, amihez vélhetőleg mindenkinek vannak tapasztalatai, gondolatai, asszociációi. A bibliai történethez kapcsolódóan adódik most a téma: LAKODALOM.
Kis cédulákat ossz ki a gyerekeknek (3-5 db-ot), amire mindenki írjon fel cédulánként egy fontos szót, szókapcsolatot, ami a lakodalomról eszébe jut. A LAKODALOM szót előre írd ki egy nagyobb papírcsíkra, és helyezd el az asztalon középen, vagy a tábla közepén (BluTack gyurmaragasztóval).
Ha a gyerekek elkészültek, a céduláikon szereplő szavakat, szókapcsolatokat sorra olvassák fel, és helyezzétek el a központi témaszó körül. A lényegileg azonos szavak csak egyszer szerepeljenek. A tartalmilag összetartozó szavakat rendezzétek egy csoportba, amikből további szavak, szócsoportok ágazhatnak ki. Bármilyen asszociáció, gondolat elhelyezhető a térképen, akkor is, ha nincs hozzá hasonló több. Ilyen esetben a gondolat „egyedülálló”.
Az alábbi példában a fő- és alcsoportok elrendezésére mutatunk példát, lineáris-mélységi rendszerben és gondolattérkép formájában is. A gondolattérkép vizuális rendszeréhez lásd többek között a Tanulásmódszertan.hu példaanyagát.
LAKODALOM
menyasszony
- menyasszonyi ruha
- fátyol
- koszorúslányok
- menyasszonyi ruha
- vőlegény
- legénybúcsú
- násznagy
- viccelődés
- vőfélyversek
- vőfélybot
- násznép
- rokonság
- örömanya – örömapa
- anya sírva fakad
- zsebkendő
- nászajándék
- három étkészlet
- öt robotgép
- ajándéklista
- vacsora – lakoma
- evés-ivás
- torta
- játékok
- csokordobás
- Ki lesz a következő menyasszony?
- rizsszórás
- menyasszonytánc
- Eladó a menyasszony!
- seprűtánc
- csokordobás
- tánc
- hajnalig tartó mulatság
Nagy létszám esetén a csoportosítást végezhetitek kis csoportokban is, és a csoportok összehasoníthatják a térképeiket. Bizonyára sok személyes élmény és gondolat is előkerül, ami kellőképpen bevonja a gyerekeket a témába.
A bibliai történetet ez után ismertesd meg a gyerekekkel. Fő megfigyelési szempont: Miben különbözött Sámson lakodalma a mai lakodalmaktól? Gyűjtsétek össze a különbségeket.
A történetben mire helyeződik a hangsúly? Miért válik fontossá a találós kérdés és megfejtése? Hogyan válhatott „háborús konfliktus” egy lakodalmi játékból?
Vajon mi járhatott Sámson fejében a lakodalom napjaiban? Erről is írhattok, gyűjthettek gondolatokat.
A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Bírák kora menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!