Fenntartható fejlődés játékai (ÖKOTÁBOR)
Fenntartható fejlődés
Játékleírások felsőtagozatos tanulók foglalkoztatására ökotáborba
1. Nagyon titkos írás
- Kellék: nincs
- Időkeret: 10 perc
- Fejlesztési cél: figyelem- és bizalomerősítés, nonverbális
- Munkaforma : páros
Párokat alkotnak a játékosok. A pár egyik tagja meghajlik. A másik tag két-három szótagú szót „ír” az ujjával a társa hátára. Ez a kifejezés kapcsolatos legyen a környezetvédelemmel, biológiával, fejlődéssel. A meggörnyedő nagyon figyel, s próbálja „elolvasni”, ha nem találta el, az „íródeák” megismétli a felírást. (Ugyanazt a szót kell írnia!) Ha kitalálta, szerepcsere következik. Sértő, esetleg trágár szó nem kerülhet játékba!
2. Rejtelmes séta
- Kellék: papír, írószer
- Időtartam: 15 perc
- Fejlesztési cél: mozgás, verbális (írásbeli), koncentráció
- Munkaforma: frontális
Ezt a játékot kirándulások, erdei séták alkalmával, de egy parkban is játszhatjuk. Fontos dolog, hogy a természetes környezetben ne essen kár: ne tépjünk le semmit a játék kedvéért, ne tapossunk el rovarokat , ne gázoljunk le növényeket. Szükség van annyi írólapra + írószerre, ahány gyerek részt vesz a játékban. Lehet csoportosan is élvezni a feladatmegoldást. Előre elkészítünk kis kártyákat, megegyezően a játékosok/csoportok számával. A kártyákra egy-egy kifejezés kerül. Pl.: sárga, barna, folyékony stb. Lényeges, hogy a környezetben megtalálható legyen. Aki kihúzta a kártyát, olyan állatot, növényt keres a természetben, amin ez a tulajdonság fellelhető. (A séta ötletadó.) Felsorolás-szerűen rögzíti a kártyára. Amikor a séta befejeződött, akkor körbeülnek, s a lapra írtakat felolvassák, – kivéve a címszavakat. (Sárga, barna stb…) Pl. így: 1. az egyik tavaszi virág alapszíne, 2. ősszel ilyenné változnak a falevelek, 3. a könyvekben ilyen színű a napsugár, stb. A többiek kitalálják az információból, hogy a megadott szó: sárga.
3. Ökolexikon lapjai
- Kellék: előre elkészített kártyák (ökológiai fogalmakkal)
- Címkék: verbális, (szóbeli), koncentráció
- Munkaforma: frontális
Szükséges hozzá előre megírt kártya. A kártyákon természetvédelemmel kapcsolatos kifejezések vannak. Pl.: nemzeti parkok; védett állatok; védett növények; tiszta,élő víz; vegyszerhasználat; energia-takarékosság; szeméttárolás; szelektív hulladékgyűjtés. Egy játékos hallótávolságba elmegy, a többiek húznak egy fogalmat. Amikor visszajön, azt kérdezi valakitől: – A te lapodra mi van írva? Az illető mond egy természetvédelmi példát a saját szavaival, amiből ki kell találni a „címszót”. Körülírást is elfogadunk, hiszen nem hivatásos szerkesztők játszanak!
4. Kakukktojás
- Kellék: gyűjtsünk össze kisméretű, nem a természetbe illő, ott idegen tárgyakat : papírpohár, nylonzacskó, szívószál, műa. virág, pet-palack, de lehet oda nem illő termés is: makk, toboz, esetleg tyúktoll stb.
- Időkeret: 15 perc
- Fejlesztési cél: nonverbális, mozgás, figyelem,
- Munkaforma: kiscsoportos vagy páros
A játékosoknak – csoportos játék is lehet – adjunk egy papírzacskót, s nagyjából ismertessük, mettől meddig kell keresniük a „kakukktojásokat”, azaz azokat a természetidegen dolgokat, amik a zacskóba gyűjtendők. Tapsra indulnak, azok az eredményes játékosok, akik 2 percen belül a zacskóban minél több tárgyat begyűjtenek.
*Az esetleg meg nem lelt , de a természetben szemétnek számító tárgyainkat ne hagyjuk ott!
5. Tudományos – titkos konferencia
- Kellék: előre megírt kártyák, amin ideillő fogalmak vannak, olyanok, amiről eddig már esett szó: víz, vegyszer, állatvilág, tiszta levegő, talaj stb… Annyi darabot készítsünk, ahány játékos van. Minden játékosnak szüksége lesz írólapra, írószerre, amit kiosztunk a játék ismertetésekor.
- Időkeret: 15 perc
- Fejlesztési cél: tanult ismeretek alkalmazása, logikus gondolkodás fejlesztése, szaknyelv alapszintű használata
- Munkaforma: csoportos és egyéni
A játékosok húznak egy fogalom-kártyát, amit úgy olvashatnak el, hogy nem szabad nyilvánosságra hozni a tartalmát. Mindenkinek meg kell fogalmazni a bemutatkozó szövegét úgy, hogy a „nevét” – ami a kártyán van – nem mondhatja meg. Erre az írásbeli feladatra adjunk 8-10 percet. Ha elkészült, akkor egyenként felolvassa a konferencia minden küldötte, amit magáról elmondani szándékozik.
Pl.: VÍZ Én folyékony halmazállapotú vagyok. Kémiai képletemet mindenki könnyen megjegyzi. Az úszók és uszonyosok egyaránt kedvelnek. Télen-nyáron jelen vagyok a természetben különböző halmazállapotban. Én vagyok a hajók „országútja.”
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!