Bújócskák

, Életkorok:  óvodás, alsós, felsős, 
Képesség területek:  mozgásos játék, érzékszervi játék, kirándulás, sport, drámajáték, élménypedagógia, 
Szervezési formák:  családi alkalmak, csendesnap, tábor, 

Az egész világon ismert, több néven és változatban élő játéktípus. Alapjátéka is több rokon változatban él.

 

Ipiapacs

Általában szabadban játsszák, ahol alkalom nyílik a búvóhelykeresésre.

Kiszámolóval megválasztjuk a hunyót, a játékosok száma kötetlen. Kijelöljük az apacsfalat, ahol huny és számol a hunyó. A játék folyamán is itt apacsolja le a megtalált játékosokat, vagy a játékosok a hunyót, attól függően, ki az ügyesebb. A hunyó az apacsfalnál egyesével vagy tízesével számol, 10-ig, 100-ig vagy 1000-ig, megegyezés szerint. Ezalatt mindenkinek el kell bújnia. A hunyó számolás közben nem leskelődhet. Számolás végén elkiáltja magát:

– Aki bújt, aki nem, megyek!                                                                                                                     Kép forrása

Kezdődik a keresés. Ha a hunyó észrevesz valakit a bújók közül, a nevén szólítja, az apacsfalhoz szalad, amire hármat üt, és ezt kiáltja:

– Egy, kettő, három, ipiapacs Zoli (vagy más)!

Ezzel az illetőt leapacsolta. Ha a felismert játékos a keresőt megelőzve hamarabb ér az apacsfalhoz, ő apacsolhatja le a hunyót. Ezt a bújók akkor is megtehetik, ha a hunyó nem találja meg őket, nem kiáltja a nevüket.

Ha a hunyó nem a megpillantott bújó nevét kiáltja, és egy másik játékost apacsol le, az illető játékos előjön a rejtekhelyéről, és ezt kiáltja:

– Cseréptörés!

Ilyen esetben a játék elölről kezdődik, ugyanazzal a hunyóval.

Akit a hunyó elsőnek talál meg és apacsol le, az lesz a következő fordulóban a hunyó. De csak akkor, ha több bújót apacsol le, mint ahányan őt leapacsolják.

Megegyezés szerint az utolsó bújó „brancsot menthet”, vagyis ha le tudja apacsolni a hunyót, akkor a következő fordulóban marad ugyanaz a hunyó.

 

Labdabújócska

Ha a hagyományos bújócska már uncsi, játszhatunk helyette labdabújócskát, ami ennek izgalmasabb, érdekesebb változata.

Kijelöljük a labda helyét a játéktér (pl. udvar) közepén. Valaki elrúgja a labdát, a hunyó pedig utánaszalad. Hátrafelé futva hozza vissza, és leteszi a helyére. Közben a többiek elbújnak, a hunyó pedig keresésükre indul úgy, hogy közben őrzi a labdát. Akit meglát, és a nevét (helyesen) mondja, az kiesik a játékból. De ha a hunyó nem jól őrzi a labdát, túl messzire merészkedik, és valaki ismét elrúgja, akkor az összes kiesett játékos elbújhat újra.

 

Lakásbújócska

Nemcsak a szabadban, hanem a házban, lakásban is lehet bújócskázni. Kicsik számára minden tárgy és zug jó lehetőség az elbújásra. Ők még egyetlen szobában is képesek elbújni, nem zavarja őket, ha valamelyik testrészük kilátszik.

Ha nem lehet elbújni rendesen, nagyobbakkal építsük erre a játékot: figyeljenek a kilógó testrészekre. A hunyónak az a feladata, hogy szétnézve a szobában/lakásban, a látható testrészek alapján mondja meg, melyik kihez tartozik. A bújók cselezhetnek, pl. papucsot, zoknit, pulcsit cserélhetnek stb.
Lakáson belül nem érdemes az apacsfalhoz futást megkockáztatni, itt a helyes felismerés a lényeg.

Kép forrása

Baba- és macibújócska

Bújócskázhatunk babákkal, állatfigurákkal, tárgyakkal is. Mindenki fogjon a kezébe egy játékbabát vagy plüssállatot. Kiszámoljuk a hunyót, aki a figuráját leteszi, és kimegy a helyiségből. Odakint hangosan számol. A többiek ezalatt elrejtik a figuráikat. A hunyó bejön, és keresni kezd. Akinek megtalálta a figuráját, annak odaadja a kezébe. Akinek utoljára találja meg, az lesz az új hunyó.

Nagyobb gyerekek játszhatják ugyanezt kisebb tárgyakkal. A végén, ha túl nehéz megtalálni az utolsó tárgyat, lehet segíteni a hideg-langyos-meleg-forró szavakkal.

 

Fordított bújócska

Kiválasztunk vagy kiszámolunk egy játékost, ő lesz a bújó. A többiek félrevonulnak olyan helyre, ahol nem vehetik őt észre, amikor elbújik. A játékvezető figyeli őt, és amikor elbújt, jelzi a többieknek, hogy kezdhetik keresni. Az elbújt játékost nem kereshetik csapatban. Külön kell válniuk, és egyénileg kell a bújót megkeresni. Aki megtalálja, nem árulja el, hol van, hanem észrevétlen maga is mellébújik. A játék addig tart, míg minden gyerek megtalálja az egyre bővülő, rejtőző gyerekcsapatot. Az utolsó kereső lehet a következő játékban az első bújó.

Kép forrása

Ki veszett el?

Az elveszett bárány történetének bújócskaváltozata: Legelészés közben eltűnik egy bárány. Észreveszi-e a pásztor? Hol találja meg az elveszettet?

Kiválasztunk egy pásztort, aki a nyáj tagjait saját nevükön ismeri és tartja számon. Pl. Sanyi bárány, Zsóka bárány stb. A nyáj a játéktéren „legelészik”. A pásztor huny vagy kimegy a teremből. Ezalatt a többiek eldöntik, ki lesz az „elveszett”, aki elbújik, elrejtőzik valahova. A többiek folytatják a „legelészést”, mintha mi sem történt volna. A pásztor visszatér, és első dolga, hogy jól megnézze a nyájat: Megvan-e mind? Ki hiányzik?

Ha felismeri, kimondja a nevét, és keresni kezdi. A többiek bégetéssel (nagyobbak zsibongással) segíthetik: ha jó irányba keres, erősödik a nyáj zaja.

 

Eszkimó bújócska

Erdős, ligetes területen játszhatja két csapat. Mindkét csapat kijelöl egy játékost, ők lesznek a bújók. A többiek együtt egy nagy körben összekapaszkodnak, egymás vállát fogva, fejüket lehajtva, így csak a földet látják (a bújókat nem). Hangosan számolnak harmincig, közben a két bújó igyekszik jól elrejtőzni. Ezután a kör felbomlik, és mindkét csapat tagjai elindulnak, hogy megkeressék a másik csapat bújóját. Aki előbb megtalálja, annak csapata kap egy pontot, és ő lesz saját csapatának következő bújója. A játék addig tart, amíg egy csapatban mindenki volt bújó. A több pontot gyűjtő csapat a győztes.

 

Források:

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Testi-mozgásos intelligencia menüpont alatt

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .