25. Ókori játékműhely

, , Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, gondolkodtató, logikai feladat, ének, zene, ritmus, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, ifjúsági alkalmak, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, 
Multimédia:  lexikon, szótár, online vers, 
  • Alapige: Jézus gyermekkora: Lukács 2,40
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus
  • Tevékenység: Palindromok gyűjtése, szabályos betűnégyzet szerkesztése; lépegető táblás játék; tippelő kockajáték; kirakójáték készítése és próbája; ritmusjátékok

Jézus gyermekkoráról keveset ír a Biblia, de feltételezhetjük, hogy ő is ugyanúgy élt és nőtt fel, mint minden más gyermek az akkori Izraelben, amely római provincia volt (vö. Zsidók 4,15). Éppen ezért nem baj, ha megismerünk néhány olyan játékot, amelyet Jézus idejében a Római Birodalomban játszottak a gyerekek. Ne lepődjünk meg, ha néhány játék ismerős lesz, és azon sem, ha találunk olyat, amit finomítani kell, mert a mi korunkban túl durva játéknak tűnik.

A játékok többségének forrása: Németh György: Ókori gyermekjátékok (Anno Kiadó, Bp., 2002)

 

SATOR-négyzet, palindromok (Verbális-nyelvi, logikai-matematikai)

Már az ókorban is rengeteg nyelvi játékot játszottak, és nemcsak a gyerekek, hanem a felnőttek is. A hagyomány szerint Szókratész (Kr. e. 3. sz.) „találta fel” a palindromot, azt a verssort, amely oda- és visszafelé olvasva is ugyanaz. Ilyen magyar palindrom például:

Ennyi dinnye!
Indul a görög aludni.
Keresik a tavat a kis erek.

További példákhoz kattints ide: Magyar palindromok listája

A gyerekek csoportban gyűjtsenek minél több palindrom szót, majd olyan szavakat is, amelyek visszafelé olvasva is értelmesek. Ha ez jól megy, hozzáfoghatunk egy SATOR-négyzet szerkesztéséhez. (Sator, latin szó, jelentése: vető; nemző, apa. Rota, latin szó, jelentése: kerék. Rotas: kerekeken.)

A régi római játékban a SATOR szónégyzet minden irányból olvasva értelmes szót ad ki. Szerkesztési elve a következő:

Először keressünk egy olyan szót, ami oda- és vissza is értelmes, és írjuk a négyzet keretébe:

R A K A T
A A
K K
A A
T A K A R

A négyzet középső sorába egy olyan palindrom szót kell keresnünk, amely megfelelő betűszámú, valamint az első és utolsó betűje megegyezik az első szó középső betűjével:

R A K A T
A A
K K
A A
T A K A R

Végül a meglévő szavak betűit figyelembe véve meg kell találnunk a hiányzó szót, amely oda- és vissza olvasva is értelmes.

R A K A T
A NY Á R A
K Á NY Á K
A R Á NY A
T A K A R

A feladat nem könnyű, de a palindrom szószedet segít, és kevesebb betűt felhasználva könnyebben mehet a SATOR-négyzet készítése.

A P A
P A P
A P A
T É L
É L É
L É T

Forrás: Ókori gyermekjátékok (43-44. o.)

 

Farkasok és bárányok (Logikai-matematikai)

Ezt a játékot már a bibliai időkben is játszották a Közel-Keleten és Afrikában. Így valószínűleg az izraeli gyerekek is. A játék nagyon egyszerű, nincs szükség másra, mint két kék és két piros bábura, valamint egy könnyen megrajzolható játéktáblára.

Nem nagy és nem túl bonyolult táblán mozog a két kék és a két piros bábu. A játszma elején tegyük a kék bábukat a két világoskék mezőre, a pirosakat pedig a túloldalon levő két fehér mezőre. Szabályok:

  • A kék bábuk a farkasok, a fehérek a bárányok, egy-egy játékos mozgatja őket.
  • Mindenki a saját színéről indul, felváltva lépnek a játékosok.
  • A játék célja az, hogy a farkasok és a bárányok átjussanak a túloldalra, és elfoglalják az ellenfél kiinduló mezőit.
  • Minden bábu egyet léphet, vagy egy bábut átugorhat a vonalak mentén, egyenes (átlós) irányban. Cikcakkban lépni tilos!

Forrás: CikCakk magazin, 2018/6. lapszám, grafika: Bódi Kati

 

Páros-páratlan (Logikai-matematikai)

Ezt az egyszerű játékot dobókockával játsszuk. Mindenki középre teszi a kezét egyet vagy kettőt mutatva. Ha egyet mutat, azt jelenti, hogy a dobás értéke páratlan lesz, ha kettőt mutat, akkor páros. A játékvezető két (vagy több) kockával dob, és a kockák számértékének összege számít. Aki jól tippelt, kap egy pontot (vagy vonást).

Forrás: Ókori gyermekjátékok (27. o.)

 

Arkhimédész kirakója (Vizuális-térbeli, logikai-matematikai)

A gyerekeknek és talán a felnőtteknek sem jut eszébe, hogy Jézus, illetve a kortársai játszhattak puzzle-lal is. Persze nem papírra nyomott, színes képes verzióval, amivel manapság játszunk, hanem egy síkidomokból összeállított kirakójátékkal, amit az időszámításunk előtti 3. században élt Arkhimédész talált fel.

Az osztomakhion 14 síkidomra osztja fel a négyzetet. A játék első lépéseként vágjuk szét a vonalak mentén a négyzetet. A gyerekek feladata lehet az eredeti négyzet kirakása összekevert elemekből (ki rakja ki hamarabb, több megoldás is létezik), vagy minél többféle forma, alakzat kirakása az elemekből (pl. sisak, torony, oszlop, kutya, vadász, gladiátor). Az ókorban ezeket a verziókat játszották, ám ma a színes nyomtatók idején képkirakóként is használhatjuk Arkhimédész bűvös négyzetét.

Lásd bővebben: Wikipédia: Osztomakhion

Letölthető formátumban megtaláljuk itt: Arkhimédész-puzzle

Forrás: Ókori gyermekjátékok (35. o.)

 

Az ácsműhely hangjai (Zenei-ritmikus)

József ács volt, feltehetően maga Jézus is az ácsmesterséget tanulta meg nevelőapjától (Máté 13,55). Beszélgessünk a gyerekekkel arról, hogy mit csinál az ács, majd képzeljük el, hogy egy ácsműhelyben vagyunk. Milyen hangokat hallhatunk?

Majd játsszunk ritmusjátékokat. Mindenki vegyen a kezébe egy fatárgyat (tikfa, fakanál, ceruza stb.), és üssön vele a padon/asztalon különböző ritmusokat. Mindezt csoportmunkában is végezhetik a gyerekek, műhelyzaj-hangulatot kialakítva.

Érdemes megismerni Kányádi Sándor Ács című versét is, ami az ácsok munkáját a versritmussal is ábrázolja. Próbáljuk előbb az első két sorát, majd a többi sort is ritmizálni. (A teljes szöveg elérhető a címre kattintva.)

Kétszólamú feldolgozás az első két sorra:

  • Apró, könnyű ütésekkel üt az egyik szólam, minden szótagra egyet: ti-ti-ti-ti ║ ti-ti-tá
  • Súlyos, nagy ütésekkel üt a másik szólam, minden ütem első szótagjára egyet:

Kipikopi ║ kalapács,
korán kél a ║ kicsi ács.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Távol és közel menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .