22. Nevezetes történetek

, Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, képalkotás, vizualitás, érzékszervi játék, mozgásos játék, 
Szervezési formák:  hittanóra, csendesnap, 
Tudomány területek:  módszertani segédanyag, 
  • Alapige: Eszter 6
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, kapcsolati, vizuális-térbeli, zenei-ritmikus, testi-mozgásos
  • Tevékenység: Hétköznapi hősök és hőstettek felfedezése; érzelemkifejező maszkok készítése; hang- és irányészlelés, felismerő játék

 

Elfeledett hősök (Verbális-nyelvi, kapcsolati)

A király a krónikákat olvasta, de nem a régi idők, hanem a közelmúlt feljegyzéseit. A hétköznapok sodrásában a király észre sem vette, hogy Mordokaj megmentette az életét. A mi környezetünkben is vannak ilyen hétköznapi hősök. A gyerekek gondolkodjanak el azon, kik ilyen elfeledett hősök az életükben, és fogalmazzák meg néhány mondatban (szóban vagy írásban), hogy kinek, miért adnának méltó jutalmat. El lehet játszani azzal, hogy kinek, mi lenne a méltó jutalom, minek örülne a leginkább (a pénzen kívül). Az elfeledett hősök lehetnek konkrét személyek, akiknek a gyerekek sokat köszönhetnek, de foglalkozásukból adódóan hétköznapi hőssé váló emberek (pl. tűzoltók), vagy egy-egy vészhelyzetben hősiesen helytálló személyek is (pl. egészségügyisek egy járvány alatt).

 

Hámán arcai (Vizuális-térbeli)

Olvassuk el a gyerekekkel Eszter könyve 6. részét Hámánra fókuszálva. Beszéljük meg, milyen érzései lehettek Hámánnak, amikor

  • megérkezett a királyhoz a kéréssel, hogy akasztassa fel Mordokajt?
  • a király elmondta, hogy valakit ki akar tüntetni?
  • kiderült számára, hogy a kitüntetett nem ő, hanem az ellensége, Mordokaj?
  • végig kellett kísérnie Mordokajt királyi pompában a városon?
  • hazatért megszégyenülve?

A gyerekek készítsenek maszkokat, amelyekkel Hámán különböző érzelmeit mutatják be. A legegyszerűbb, kicsikkel is elkészíthető, és könnyen váltogatható ez a papírtányérból készült félmaszk.

Forrás

Papírkivágással, papírapplikációval is elkészülhetnek a maszkok:

Hajtsunk hosszában félbe egy A/4-es lapot. Vágjuk ki a száj formáját, majd a két szemet. Egy másik félbehajtott lapból vágjuk ki az orr formáját, illetve a hajat (göndöríteni úgy tudunk, hogy a bevagdosott papírcsíkokat egyenként felcsavarjuk egy ceruzára). Végül ragasszuk az arcformára a külön kivágott elemeket.

Forrás

 

 

Ki van az udvarban? (Zenei-ritmikus, testi-mozgásos)

Ahasvérós király zajt hallott az udvar felől, valószínűleg Hámán lépteit, és megkérdezte a szolgáitól: Ki van az udvarban?

A gyerekek álljanak körbe. A kör sugara legalább 5-8 lépésnyi legyen. Egy vállalkozó gyerek álljon a kör közepére behunyt szemmel – ő lesz a király –, de előtte jól nézzen körbe, és próbálja memorizálni, hogy ki hol áll a körben. Ezután csukja le a szemét, lesni nem ér. A pedagógus rámutatással válasszon ki egy gyereket, aki lassan elindul a király felé. Nem lopakodik, hanem rendesen (hallhatóan) lépked, ám minden lépés után megáll egy kicsit, hogy a király tudjon hallgatózni. Ha felfedezte, melyik irányból közelítenek hozzá, abba az irányba mutat, és megpróbálja felidézni, hogy ki lehet, aki közeledik hozzá. Ha eszébe jut, akkor a mutatással együtt a közelítő gyerek nevét is mondja. Ha eltalálta, helyet cserélnek: a közelítő gyerek lesz a király, és aki a király volt, beáll a helyére a körbe. Ha nem tudja eltalálni mindkettőt (nevet és irányt is), és a közelítő gyerek megérinti, akkor a következő körben is ő marad a király.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Eszter könyve menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .