14. Zsidó szokások

, alsósének, zene, ritmusÉletkorok: alsós
  • Alapige: Eszter 3
  • Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti
  • Tevékenység: Zenehallgatás, dalszöveg értelmezése, gyászszokások; tánc- és daltanulás; szédertál készítése, bibliaismeret: a páskavacsora eredete

 

Volt egyszer egy kis zsidó (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi)

Nézzük meg a Gryllus-fivérek és Tihanyi Szilvia előadásában a Kányádi Sándor által fordított Volt egyszer volt egy kis zsidó című jiddis népdal videoklipjét:

 

 

A szöveg megtalálható a Volt egyszer egy kis zsidó című kötetben.

Miről szól a dal? Mi történt a családban?

Ti már veszítettetek el valakit? Milyen érzés volt? Mit gondoltok, miben segít az imádság a gyász idején?

Ha a szöveget meg tudjuk szerezni, olvassák el a gyerekek magukban a verset. Melyik szót nem értitek?

A beszélgetés után osszuk meg mindazt a gyerekekkel, amit a kaddisról tudunk:

A kaddis egy zsidó imaforma, amit leggyakrabban gyászban, halálesetkor mondanak. A versben is erre utal a „kadis” szó. (Tehát nem a gyerek beceneve.)

A zsidók gyászfelfogását a kaddis fejezi ki legjobban, amelynek szövege valójában egy Istent dicsőítő imádság, ami az Ő nagyságát dicséri, és lényege az Ámen-mondás (Úgy legyen!) Isten akaratára. A kaddis imaszövege itt megtalálható.

(A feladat a hozzákapcsolódó témanappal együtt, illetve a vers szövege megtalálható a Miklya Luzsányi Mónika és Miklya Zsolt által szerkesztett Kezd őszülni a nyár című szöveggyűjteményben és a hozzá kapcsolódó Tanítói ötlettárban, kiadja a Református Tananyagfejlesztő Csoport, illetve megbízásából a Kálvin Kiadó.)

 

Ünnepi körtánc (Testi-mozgásos, zenei-ritmikus)

Ismerjük meg jobban a zsidó kultúrát, nézzünk meg egy örömmel átitatott ünnepi körtáncot is:

 

 

A Hava nagila lépései nagyon egyszerűek, így a gyerekek is könnyen meg tudják tanulni.

A dal magyar szövege online megtalálható a keresztény körökben ismert fordítással, illetve átirattal, dallama is könnyen megtanulható. Kottával együtt lásd itt.

(A feladat és a dal szövege megtalálható a Miklya Luzsányi Mónika és Miklya Zsolt által szerkesztett Kezd őszülni a nyár című szöveggyűjteményben és a hozzá kapcsolódó Tanítói ötlettárban, kiadja a Református Tananyagfejlesztő Csoport, illetve megbízásából a Kálvin Kiadó.)

 

Páskavacsora (Természeti, verbális-nyelvi)

A gyerekek olvassák el Varga Gyöngyi írását a páskavacsoráról (lásd alul a csatolt mellékletet).

Elevenítsük fel az egyiptomi szolgaság és a menekülés eseményét, és beszéljük meg, miért volt örömünnep a páska Izráel népe számára?

Azután gyűjtsük ki, milyen hozzávalók kellenek egy szédertálhoz. Nézzük meg a szédertál képét, és beszéljük meg, mi mit jelképez.

Kép forrása

A gyerekek 6-8 fős csoportban készítsenek szédertálat. Minden csoport mutassa be a munkáját, majd kóstoljuk is meg, amit készítettünk.

 

Megjegyzés

A zsidók Jézus korában báránysültet használtak a szédertálhoz. Ma sokszor libasült kerül rá, mi viszont csirkehúst használunk, mivel az előző kettőt nehéz beszerezni.

 

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Eszter könyve menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .