14. Zsidó szokások
Életkorok: alsós, felsős, ifis,Képesség területek: ének, zene, ritmus, nyelvi feladat, játék, mozgásos játék, természetismeret, érzékszervi játék,
Szervezési formák: hittanóra, csendesnap, ünnepi műsorok, programok,
Tudomány területek: kortörténet, háttéranyag, módszertani segédanyag,
Multimédia: film,
- Alapige: Eszter 3
- Intelligenciatípus: Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi, testi-mozgásos, természeti
- Tevékenység: Zenehallgatás, dalszöveg értelmezése, gyászszokások; tánc- és daltanulás; szédertál készítése, bibliaismeret: a páskavacsora eredete
Volt egyszer egy kis zsidó (Zenei-ritmikus, verbális-nyelvi)
Nézzük meg a Gryllus-fivérek és Tihanyi Szilvia előadásában a Kányádi Sándor által fordított Volt egyszer volt egy kis zsidó című jiddis népdal videoklipjét:
A szöveg megtalálható a Volt egyszer egy kis zsidó című kötetben.
Miről szól a dal? Mi történt a családban?
Ti már veszítettetek el valakit? Milyen érzés volt? Mit gondoltok, miben segít az imádság a gyász idején?
Ha a szöveget meg tudjuk szerezni, olvassák el a gyerekek magukban a verset. Melyik szót nem értitek?
A beszélgetés után osszuk meg mindazt a gyerekekkel, amit a kaddisról tudunk:
A kaddis egy zsidó imaforma, amit leggyakrabban gyászban, halálesetkor mondanak. A versben is erre utal a „kadis” szó. (Tehát nem a gyerek beceneve.)
A zsidók gyászfelfogását a kaddis fejezi ki legjobban, amelynek szövege valójában egy Istent dicsőítő imádság, ami az Ő nagyságát dicséri, és lényege az Ámen-mondás (Úgy legyen!) Isten akaratára. A kaddis imaszövege itt megtalálható.
(A feladat a hozzákapcsolódó témanappal együtt, illetve a vers szövege megtalálható a Miklya Luzsányi Mónika és Miklya Zsolt által szerkesztett Kezd őszülni a nyár című szöveggyűjteményben és a hozzá kapcsolódó Tanítói ötlettárban, kiadja a Református Tananyagfejlesztő Csoport, illetve megbízásából a Kálvin Kiadó.)
Ünnepi körtánc (Testi-mozgásos, zenei-ritmikus)
Ismerjük meg jobban a zsidó kultúrát, nézzünk meg egy örömmel átitatott ünnepi körtáncot is:
A Hava nagila lépései nagyon egyszerűek, így a gyerekek is könnyen meg tudják tanulni.
A dal magyar szövege online megtalálható a keresztény körökben ismert fordítással, illetve átirattal, dallama is könnyen megtanulható. Kottával együtt lásd itt.
(A feladat és a dal szövege megtalálható a Miklya Luzsányi Mónika és Miklya Zsolt által szerkesztett Kezd őszülni a nyár című szöveggyűjteményben és a hozzá kapcsolódó Tanítói ötlettárban, kiadja a Református Tananyagfejlesztő Csoport, illetve megbízásából a Kálvin Kiadó.)
Páskavacsora (Természeti, verbális-nyelvi)
A gyerekek olvassák el Varga Gyöngyi írását a páskavacsoráról (lásd alul a csatolt mellékletet).
Elevenítsük fel az egyiptomi szolgaság és a menekülés eseményét, és beszéljük meg, miért volt örömünnep a páska Izráel népe számára?
Azután gyűjtsük ki, milyen hozzávalók kellenek egy szédertálhoz. Nézzük meg a szédertál képét, és beszéljük meg, mi mit jelképez.
A gyerekek 6-8 fős csoportban készítsenek szédertálat. Minden csoport mutassa be a munkáját, majd kóstoljuk is meg, amit készítettünk.
Megjegyzés
A zsidók Jézus korában báránysültet használtak a szédertálhoz. Ma sokszor libasült kerül rá, mi viszont csirkehúst használunk, mivel az előző kettőt nehéz beszerezni.
Varga Gyöngyi: Húsvét Jézus korában
A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Eszter könyve menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!