13. A rasszizmus áldozatai

, , Életkorok:  alsós, felsős, ifis, 
Képesség területek:  nyelvi feladat, játék, gondolkodtató, logikai feladat, 
Szervezési formák:  hittanóra, ifjúsági alkalmak, 
Tudomány területek:  történelem, egyháztörténet, módszertani segédanyag, 
Multimédia:  film, 
  • Alapige: Eszter 3
  • Intelligenciatípus: Verbális-nyelvi, logikai-matematikai, vizuális-térbeli
  • Tevékenység: Problémafeltáró beszélgetés; számadatok összehasonlítása, számítások; filmrészlet alapján történet rekonstruálása, beszélgetés

 

Eszter könyve egy genocídium, egy népirtás iránti kísérlet megakadályozásáról szól. A könyv központi problematikája ez, nem lehet elsiklani felette, már csak azért sem, mert a zsidó nép a II. világháború idején ismét átélte ezt az iszonyatot. Ám a fajgyűlölet, egy teljes népcsoport megbélyegzése, kizárása a társadalomból, emberi méltóságának megtiprása, végül halálra ítélése, a zsidókon kívül sok más népet is sújtott a világtörténelem folyamán, és nem merült feledésbe a náci uralommal.

Ezen a héten tehát – Eszter könyve kapcsán – a fajüldözéssel és rasszizmussal foglalkozunk, ám a zsidóüldözésnél szélesebb körben dolgozzuk fel a témát.

 

Van egy nép (Verbális-nyelvi)

„Van egy nép, amely elszórtan és elkülönülve él a népek között birodalmad minden tartományában. Törvényeik különböznek minden más népétől, és a király törvényeit sem tartják be.” Eszter 3,8

Hámán vádja a fajgyűlölet alapjait fogalmazza meg. Az igéből kiindulva beszélgessünk ezekről a problémákról:

  • Van egy nép – a fajgyűlölet mindig egy nép vagy egy embercsoport ellen irányul
  • elszórtan (él) – az össznépességhez képest kevesen (kisebbségben) vannak
  • elkülönülve él a népek között – nem vagy kevéssé keverednek más népekkel
  • birodalmad minden tartományában – „beszivárogtak” az ország minden területére, minden társadalmi rétegben jelen vannak
  • Törvényeik különböznek minden más népétől – szokásaik, kultúrájuk teljesen más, mint a környezetüké
  • és a király törvényeit sem tartják be – saját törvényeik szerint élnek, a vád szerint nem tartják tiszteletben a befogadó ország törvényeit

Külön figyelmet igényel az a probléma, hogy meddig tarthatja egy etnikai-vallási közösség magát az uralkodó hatalom törvényeihez (meddig tart a törvénytisztelet határa)? Ez mind a diaszpórában élő zsidóság problémája (vö. Dániel 3; 6), mind a kisebbségben élő keresztény gyülekezetek problémája volt (vö. ApCsel 5,20) a bibliai időkben.

 

Zsidó áldozatok (Logikai-matematikai)

A fajgyűlölet egyik legtragikusabb vadhajtása a Holokauszt, amiről már biztosan hallottak a gyerekek, de most próbáljuk kicsit kézzelfoghatóbbá tenni ezt a tragédiát a számok segítségével.

A Holokauszt európai áldozatainak száma 5-6 millió fő.

Budapest lakossága 2020-ban 1 700 000 fő. Közelítőleg hány „budapestnyi” zsidót öltek meg a Holokauszt idején?

A második legnagyobb város Magyarországon Debrecen, közel 200 000 lakossal. Hány Debrecent lehetett volna megtölteni a Holokausztban meghalt zsidókkal?

Számoljátok ki, hogy a ti településetek népességének hányszorosa a zsidó áldozatok száma.

A Holokauszt minden tizedik áldozata magyar zsidó volt. Hány magyar ember halt meg a Holokausztban? Itt beszéljünk arról is, hogy a Holokauszt idején nemcsak a zsidó származásúakat, hanem a cigányokat is üldözték, internálták és megölték.

Számoljátok ki azt is, hogy a saját településetek népességének hányszorosa a magyar zsidó áldozatok száma!

Összehasonlíthatjuk az adatokat a világháború összes áldozatának, ezen belül a katona és civil áldozatok számával is. Forrás: A világháborúk adatai

 

Egy fekete kislány (Vizuális-térbeli, verbális-nyelvi)

Nézzük meg a gyerekekkel a Ruby Bridges életéről szóló film trélerét. Mielőtt levetítenénk a 3 perces filmrészletet, mondjuk el, hogy nincs szinkronizálva vagy feliratozva, és nekik éppen az a feladatuk, hogy kitalálják, mi történik a filmen.

 

 

Először nézzük végig egyben a filmrészletet. Majd nézzük meg újra úgy, hogy mozzanatonként megállunk, és a gyerekek tippelnek arról, hogy mit látunk, végül megbeszéljük a valós eseményeket.

Ruby Bridges az egyik első afro-amerikai gyerek, aki csak fehéreknek fenntartott iskolába járt. A filmrészletben az első iskolai napjának indulását látjuk.

Háttérinformáció angolul (kép forrása) és magyarul.

 

A gyerekek biztosan hallottak az Egyesült Államokban folyó fekete egyenjogúsági mozgalom jelenlegi fellángolásáról. A Black Lives Matter-mozgalom 2013-ban indult, s idén George Floyd megölése után egyre radikálisabbá vált. Az erőszakos eseményekről biztosan láttak tudósításokat, azt azonban valószínűleg nem tudják, hogy a feketék egyenjogúsági mozgalmának egyik legelső „frontharcosa” egy baptista lelkipásztor, Martin Luther King volt, akit végül meg is gyilkoltak. Ám Martin Luther King a mai sokszor agresszív megmozdulásokkal ellentétben a békés megoldáskeresés híve volt, és 1964-ben elnyerte a Nobel-békedíjat.

Beszélgessünk a gyerekekkel az afroamerikai polgárjogi mozgalmakról és Martin Luther Kingről. Ehhez jó összefoglaló anyagot találunk többek között az Életmagazin blogon.

 

 

A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Eszter könyve menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .