Pages Navigation Menu

7. Bánat és öröm a dalköltészetben – a régmúlttól napjainkig

2015. április 1. | Beküldő | Nincs hozzászólás
Kategória: Március 30–Április 5: Bánat­ és örömkönnyek: asszonyok a keresztnél és a sírnál, Nézőpontok-1, Ünnepsoroló
SZŰRŐK: , , , , , , ,
,

TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek
BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18)

A keresztény dalköltészet legrégibb emlékei közé tartoznak Szent Ambrus (?340—397) himnuszai. Egyik leghíresebb a Himnusz kakasszóra című, amely Sík Sándor fordításában így kezdődik:

Világ teremtő Mestere,
Ki úr vagy éjen és napon,
Időt idővel váltogatsz,
S nincs műveidben unalom:

Tovább olvasom

6. Bánat- és örömtörténetek

2015. április 1. | Beküldő | Nincs hozzászólás
Kategória: Március 30–Április 5: Bánat­ és örömkönnyek: asszonyok a keresztnél és a sírnál, Nézőpontok-1, Ünnepsoroló
SZŰRŐK: , , ,
, ,

TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek
BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18)

Személyes életünk is tele van bánattal és örömmel. Az is lehet szomorú, akinek látszólag mindene megvan. S az is átélhet ujjongó örömöt, akinek nincs semmije, vagy éppen nyomorúságos helyzetben van. Öröm és bánat nemcsak a külső körülményeken múlik. Hanem min? Keressetek erre személyes példákat. Mondjatok el egymásnak egy-egy bánat- és örömtörténetet. Olyat is lehet, amikor a bánat örömre vagy az öröm bánatra fordult. Ha valaki nem jut elég szóhoz, le is írhatja a történetét/történeteit.

Tovább olvasom

5. Bánat és Öröm Könyve

2015. április 1. | Beküldő | Nincs hozzászólás
Kategória: Március 30–Április 5: Bánat­ és örömkönnyek: asszonyok a keresztnél és a sírnál, Nézőpontok-1, Ünnepsoroló
SZŰRŐK: , , , , ,
, ,

TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek
BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18)

A Bibliát a Bánat és Öröm Könyvének is lehetne nevezni. Isten szava mindig az emberhez szól, az ember élete pedig minden helyzetben a két pólus: bánat és öröm között mozog. Nagy bánatot tud követni igazán nagy öröm. Nagy öröm után pedig gyakori a bánat. Hogy miért ilyen ingadozó az ember? Ezen el lehet gondolkodni. Talán mert „emberből van”. Mert a legsajátosabb emberi tulajdonság az érzelmi hullámzás, az élethelyzetek hullámmozgása is.

Keressetek erre példákat a Bibliából, a gyerekek által ismert történetekből.

Tovább olvasom

2. Könnyfakasztó helyzetek – drámajáték

2015. április 1. | Beküldő | Nincs hozzászólás
Kategória: Március 30–Április 5: Bánat­ és örömkönnyek: asszonyok a keresztnél és a sírnál, Nézőpontok-1, Ünnepsoroló
SZŰRŐK: , , , , , ,
,

TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek
BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18)

Nemcsak intenzív fizikai ingerek – szúrós szag, fájdalom –, hanem intenzív lelki ingerek is könnyekre fakaszthatnak minket. Nem szégyen a sírás, Jézus is sírva fakadt Lázár sírja mellett (Jn 11,35). Pedig tudta, hogy fel fogja támasztani. A Jézust kereszthez kísérő asszonyok is sírtak (Lk 23,27), Magdalai Mária is sírt az üres sír mellett (Jn 20,11).

Beszélgessetek róla, hogy ki miért szokott sírni. Kinél mi jelenti a „sírásküszöböt”?

Tovább olvasom

1. Könnycsalogató tormareszelés

2015. április 1. | Beküldő | Nincs hozzászólás
Kategória: Március 30–Április 5: Bánat­ és örömkönnyek: asszonyok a keresztnél és a sírnál, Nézőpontok-1, Ünnepsoroló
SZŰRŐK: , , , , , ,
, ,

TÉMA CÍME: Bánat- és örömkönnyek
BIBLIAI TÖRTÉNET: Asszonyok a keresztnél és a sírnál (Lk 23,26-31; Mk 15,40-41; 16,1-8; Jn 20,11-18)

A páskavacsora ételei közé keserű fű is kerül, ami a zsidó népet az Egyiptomi rabszolgaságra emlékezteti. A keserű fű fejes saláta vagy reszelt torma szokott lenni. A tormának nemcsak az íze keserű és erős, hanem a szaga is könnyfacsaróan erős, így a rabszolgaként hullatott könnyekre is emlékeztet.
A keresztény húsvét étrendjében is ott a torma, és csípős, könnyfacsaró ereje felidézheti bennünk Jézus szenvedéseit, az őt siratók könnyhullatását.

Tovább olvasom