Tükörszótár – kreatív írás és önismeret

tükörben

Ifiórára, csendes napra vagy egy tábori napra – 15-20 főre

 

1. Szív- és ujjhangok – ritmusjátékok                                                            15 perc

Szívhangok következnek – mintha szívveréseket hallanátok:

  • ●   Kopogok egy ritmust – vegyétek át, pl.: tá-ti-tá. Azt kopogtam: Ritka Pál (az előadó a saját nevét ritmizálja, ezzel mutatkozik be)
  • ●   Mindenki kopogja el a nevét – a többiek vegyék át, egymás nevére lüktetünk kicsit –bemutatkozó, ismerkedő játék

Ritmusok adják az élet alapját, a szívveréstől a nedvkeringésen át az égitestek mozgásáig. Az ember ráhangolódik ezekre a ritmusokra, önkéntelenül is. Hagyományos kultúrában a kicsi gyermeket csecsemőkorától élénk ritmikával vették körül. Gondoljatok a ringónak is nevezett bölcsőre, vagy a dajkarímekre. Ezekre a ritmusokra tanulja meg az első szavait, magát a nyelvet. Hiszen a nyelv maga tele van ritmusokkal.

Alkossatok szavakat, szókapcsolatokat a nevetek ritmusára. Mintha egy-egy mondókát mondanátok. Pl.:

  • ●   Ritka Pál – lapkasajt, lámpatest…
  • ●   Ladányi Mónika – ruhája érdekes, szabályos átmenet…

2. Versminták – beszélgetés                                                                       10-15 perc

Milyen kulcsszavakat, szókapcsolatokat emelnétek ki a következő két versből? (Egy klasszikus és egy kortárs verspélda, mindkettő kicserélhető alkalmasabb versekkel.)
Mire utalnak a kiemelt szavak, szókapcsolatok? (Szómagyarázatok az Arany-vershez)

Arany János: Naturam furcâ expellas

Kun Árpád: A kakaóhal

 

3. Kulcsszavak a gyermekkorból – saját nyelv felidézése                              15 perc

Írjon le mindenki legalább három fontos szót vagy szókapcsolatot egy-egy szókártyára a saját gyermekkorából, ami kulcsszónak tekinthető.

Valaki kezdi a játékot: kimond egy szót/szókapcsolatot a leírtak közül. Rámutat valakire: aki elmondja, mit jelent a szó, lexikonstílusban (objektív, tömör és frappáns meghatározás). Majd aki kezdte, elmondja, számára mit jelent a szó (szubjektív, személyes viszony, vallomásos megfogalmazás). Akire az első játékos rámutatott, folytatja a játékot. Ő is mond egy szót, szókapcsolatot azok közül, amit leírt, és rámutat valakire… és így tovább.

 

4. Tükörszótár – közös történetalkotás a szavakkal                                    15 perc

Összekeverjük a szókártyákat (be lehet dobni a kör közepébe). Mindenki húz belőle hármat.

Láncmesélés következik. Valaki kezdi a játékot: kiválaszt egy szót a készletéből, és azt beépítve mond egy-két mondatot. Majd rámutat valakire, aki folytatja: szintén kiválaszt egy szót a készletéből, és azt beépítve folytatja a mesélést. És így tovább.

 

tükörbenKép forrása

 

5. Írástükör – egyéni írás                                                                                  30-45 perc

Választható feladatok – akár többet is meg lehet oldani:

  • ●   Saját kulcsszavaiddal írj egy verset vagy rövid történetet, mesét – ami gyermekkorodból ered vagy gyermekkorodra utal. Ami valamiért nagyon fontos lett a számodra, és amit szívesen elmondanál, megosztanál másokkal is. A verset kötetlenebb formában, szabad versként is megfogalmazhatod.
  • ●   Saját neved ritmusával írj egy (legalább) négy soros mondókát. Dúdolgatóvá teheted, dallamot is kitalálhatsz hozzá. Pl.:Ritka Pál – tá-ti-tá

Lapkasajt, lámpatest, (Tökharang, lámpatest,)
fűszeres, drága est.
Holdkaréj, csillagok,
kösz, ma még megvagyok.

Ladányi Mónika – ti-tá-ti-tá-ti-ti (az utolsó szótagot inkább hosszúnak érzékeljük, ezért válthat hosszúra is)

Ha tarka lepkeraj
a nyári rét felett,
ruhája érdekes,
szabályos átmenet.

 

6. Felolvasókör 15 perc

Ifiórára, csendes napra vagy egy tábori napra – 15-20 főre

 

Összeállította: Miklya Zsolt

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .