A Biblia tanítása – tanítási tervezet
TANÍTÁSI TERVEZET
TÉMAKÖR: BIBLIA
TANANYAG: A Biblia – Ó – és Újszövetség
DIDAKTIKAI FELADAT: Részösszefoglalás, rendszerezés, -korrekciók
NEVELÉSI FELADAT: Szeresd felebarátaidat, mint magadat!
KOROSZTÁLY: 5.o.
TANKÖNYV: Apáczai Kiadó – Irodalom 5.
HELY: ALSÓZSOLCA, BENEDEK ELEK ÁLTALÁNOS ISKOLA
TANÍT: FARKAS FERENCNÉ DRÁMATANÁR
MÓDSZEREK: Íb. és szb. Kom technikák, drámajátékok.
Az óra menete:
1. Zenehallgatás: hangulatteremtés: megzenésített zsoltárok vagy más
orgonamuzsika
2. Csoportalakítás: 4. munkacsoport alakítása rokonszenv alapján. Egy
csoport 4-5 fő.
3. Célkitűzés: A zene szárnyán több, mint 2000 évet repültünk vissza, a
Biblia korába. A tanult ismeretek és az olvasott történetek segítségével
játékos kalandokban lesz részünk ezen az órán.
4. A csoportok válasszanak maguknak egy szóvivőt, aki a
feladatmegoldásokat az idő letelte után ismerteti velünk. A feladatok
ellenőrzésében mindenki részt vesz.
A/1 csoport – vetélkedő (melléklet)
B/1 csoport – összekeveredett adatok (melléklet)
C/1 csoport – reklámok (melléklet)
D/1 csoport – filmforgatás (melléklet)
A csoportmegoldások értékelés
5. Frontális osztálymunka I. játék
Keresd a párokat! (Leírás a mellékletben)
6. Frontális osztálymunka II.
Kavargó gondolatok – Felolvasás
NEVELÉSI CÉL KIDOMBORÍTÁSA!
7. CSOPORTMUNKA
A/2 – Napló (melléklet)
B/2 – Restaurálás (melléklet)
C/2 – Képregény (melléklet)
D/2 – Képzelt riport (melléklet)
A feladatmegoldások megbeszélése, kiegészítése
8. Frontális osztálymunka; III. vagy az A/1 óra eleji vetélkedője, vagy
találós kérdések. (melléklet)
9. A csoportok tevékenységének értékelése, esetleg kiemelkedő
teljesítmények jutalmazása.
MELLÉKLETEK:
A/1 CSOPORT – VETÉLKEDŐ
Az Apáczai Kiadó vetélkedőt hirdetett 5. osztályosoknak. Témája a Biblia. Ti
annak a munkacsoportnak a tagjai vagytok, amelyik dolgozik ezen a témán.
a) Állítsatok össze 6 kérdést ebben a témában.
b) Ha a kérdések konkrét bibliai hősökről is szólnak, nevezzétek meg azokat
a történeteket, amelyeket a felkészüléshez elolvasásra javasoltok.
c) Az óra végén kipróbáljuk a kérdéseket, azaz “főpróbát” tartunk itt,
társaitok segítségével. Tervezzétek meg, melyik kérdést ki teszi fel,
melyik választ ki bírálja el ekkor!
B/1 CSOPORT – ÖSSZEKEVEREDETT ADATOK
A számítógép ördöge huncutkodott. A fogalmak mellé nem a helyes
meghatározás került. Segítsetek! A megfelelő javítást a jelölések cseréjével
érhetitek el a leggyorsabban.
1. Ószövetség: 1. görög nyelven írták. Jézus születése után keletkezett.
2. Újszövetség: 2. héber / arámi nyelven íródott, Krisztus születése előtt több
mint 1000 évvel keletkezett.
3. Mózes: 3. Messiás
4. Jézus Krisztus: 4. a zsidó vallás megalapítója
5. Példabeszédek: 5. lírai költemények
6. Zsoltárok: 6. bölcs tanítások
7. Biblia: 7. híres személyiségek mondása, állandósult szókapcsolat.
8. Szállóige: 8. “Könyvek Könyve”, Szentírás.
Minta a javítókulcsra: Pl.: 17, 24 stb?
C/1 CSOPORT – REKLÁMOK
A játékban minden lehetséges! “Időgépünk”, azaz a fantáziánk, összemixeli a
jelenkort a Biblia korával. Olvassátok el az alábbi képzelt reklámokat, s írjátok
mellé, melyik bibliai történethez illenének. (Ti is próbáljatok meg hasonlót
alkotni.)
1. Legyen előrelátó! Iratkozzon be hajóépítő tanfolyamunkra! Szerszámot,
faanyagot biztosítunk!
2. Mélybúvár tanfolyam indul! Túlélési esélyeit megnövelheti, ha beiratkozik!
3. Megnyitottam sérült, gondozásra szoruló emberek számára készült
szeretetotthonomat. Csekély térítés ellenében sebeket kötözök, beteget ápolok!
4. Vegye igénybe őrző-védő szolgálatunkat! Hosszabb útra is elkísérjük, testi
épségét garantáljuk!
D/1 CSOPORT – FILMFORGATÁS
A Bibilia a filmesek kedvenc témája. Most az irgalmas szamaritánus került
sorra. A jelenetek forgatásához a következő vázlat született.
1. A verés
2. Jézus találkozása az érdeklődő törvénytudóval
(Keretjáték)
3. A megvert jeruzsálemi ember és a pap találkozása.
4. A fogadóban: pénz a további gondoskodásért.
5. A levita
6. A sebek ápolása borral, olajjal.
7. Tanulság: “Menj és tégy te is hasonlóképpen!”
A sorrend nem megfelelő, számozd át a jeleneteket a helyes időrend szerint.
I. FRONTÁLIS FELADAT: KERESD A PÁROKAT!
Minden csoport benevez két ügyesen mozgó jelöltet a játékra. (4 x 2 fő)
Kellékek: 8 db rajzlap, filctoll, biztostű.
Előre elkészítjük a rajzlapra a felírásokat vastag filccel: ÁDÁM, ÉVA, DÁVID,
GÓLIÁT, KÁIN, ÁBEL, JÓZSEF, MÁRIA.
Mindegyik rajzlapba beletűzünk 1 db biztostűt.
A játszó párokat “összesorsoljuk”: akkor jó, ha hasonló alkatú, erejű, magasságú
párokat tudunk alkotni. A párok szembefordulnak. Minden tanuló hátára egy név
kerül. Tapsra kezdődik a viadal: a versenyző féllábon ugrálva próbálja leolvasni
társa hátáról a nevet. Szabályok: lábat váltogatni lehet, kézzel egymáshoz érni
nem szabad, lökdösődni tilos. Az osztály az ellenőr, az győz, aki a küzdők közül
először helyesen bekiabálja a másik bibliai nevét.
Ha kevés időt szánunk a játékra, akkor csak egy személyt hagyunk győzni. Ha
kicsit többet, akkor megvárunk mindenkit és párba állítjuk a játékosokat: ÁdámÉva,
Dávid-Góliát, Káin-Ábel, Mária-József.
Ez esetben mindig pár mondattal foglaljuk össze a páros történetét.
II. FRONTÁLIS OSZTÁLYMUNKA: KAVARGÓ GONDOLATOK
Képzeletbeli távcsövünkön benézünk abba a fogadóba, ahová az irgalmas
szamaritánus lefektette a gyengélkedőt. Ő éppen ébredezik. Figyeljetek csak,
most megszólal:
– Ó, de sajog a fejem! Hol vagyok? (Tanári szerepbelépés)
Folytassátok a hangos gondolkodást tovább! Írjatok le a füzetbe 5-6 ilyen
kavargó gondolatot. Ügyeljetek arra, hogy ki ne essetek a szerepből!
Önálló munka, 4-5 perc, közös ellenőrzés.
Nevelési cél kidomborítása!
A/2 CSOPORT – NAPLÓ
Írjatok rövid, 6-8 mondatos naplórészeltet arról, amikor valaki veletek jót tett,
vagy ti jót cselekedtetek valakivel!
Önálló munka: 4-5 perc
Felolvasás, értékelés
B/2 CSOPORT- RESTAURÁLÁS
A következő szöveget egy régi padláson találták. Itt-ott megrágták az egerek. Ti
a múzeum munkatársai vagytok, s a helyreállításban / restaurálásban kell
segítenetek. A hiányzó részeket pótoljátok.
“Noé épített egy ………….. Ezen menekült a
………….. elől. Az eső ….. napig ömlött a földre. A bárkán minden
állatból ……. tartózkodott. A vízözön miatt minden elpusztult, ami a
szárazföldön rekedt. A víz 150 nap után húzódott vissza. A bárka megállt az
……………….. helyén. A ……………. friss olajággal csőrében tért vissza a
……………… Ebből tudta meg ………………., hogy a víz eltűnt a
földről.”
C/2 CSOPORT – KÉPREGÉNY
Készítsetek a teremtéstörténetről képregényt az óvodásoknak. A 7 nap 7 kép
legyen, s a képregényhez illően a szöveg csak 1-1 mondat, s illeszkedjen a
képhez. Szervezzétek meg, ki melyik elemet rajzolja, és ki írja a tömör képaláírást.
D/2 CSOPORT – KÉPZELT RIPORT
Játékos időgépünkkel riporter képében repültök vissza a Biblia korába.
Válasszatok ki egy ismert részletet s a szereplővel készítsetek riportot. (Pl.:
Ádám v. Noé stb.)
A riportot a felkészülés után jelenítsétek meg.
III. FRONTÁLIS OSZTÁLYMUNKA
Találós kérdések a Biblia ihletésében. (Forrás: Füleden be, szádon ki. Szerk.
Miklya Zsolt Parakletos Kiadó 2003.)
1. Isten tízet vésett kőbe,
s mikor Jézust megkérdezték,
melyik a legnagyobb,
kettő lett belőle. Mi az?
(A parancsolatok)
2. Árka van, és mégis úszik,
ajtaja bezárva,
benne ember, sok-sok állat
menekvését várja. Mi az?
(Bárka)
3. Ácsmester volt. Isten fiát
is annak nevelte.
Csak sejtette, hogy Istennek
más vele a terve. Ki ő?
(József)
4. Türelmes, jóságos,
nem gerjed haragra,
nem fuvalkodik fel,
nem vágyik haszonra,
mégis soha el nem múlik,
nem szorul panaszra. Mi az?
(szeretet)
- Az általam (mint szerző, közzétevő által) feltöltött anyag engedélyem nélkül kereskedelmi forgalomba nem hozható.
- Valamint:
- a szerző engedélyével belső használatra, oktatási célra sokszorosítható, on-line és/vagy nyomtatásban publikálható.