Pages Navigation Menu

Tábori nap Jósiással

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Textus:

2Kir 22,23
Tekercsek megtalálása a falban Jósiás idején

Alapige:

(Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

                                                2Kir. 22.2

 

Motiváció (20-25 perc)

Proíciósjáték

Ha van rá lehetőség állítsatok fel egy trónszéket. A legjobb egy  magas, faragott  karosszék, de lehet fotel, vagy egy egyszerű támlásszék is, csak akkor takarjátok le valami szép drapériával. A trónust helyezzétek el a terem közepén, és olvasd fel  a textus első versét: Nyolcéves volt Jósiás, amikor uralkodni kezdett, és harmincegy évig uralkodott Jeruzsálemben. Anyja neve Jedídá volt, Adájá leánya, Bockatból. 2Kir. 22.1

Kérd meg a gyerekeket, hogy képzeljék magukat Jósiás helyzetébe:

– Ha te lennél Jósiás vajon mit parancsolnál?

A gyerekek találják ki, hogy mit tennének, ha királyok/királynők lehetnének, s ha kitalálták jelentkezzenek. A jelentkezők közül válassz ki egy Királyt  (jó, ha tudsz a fejére rakni egy papírkoronát, vagy egy botot jogarként, esetleg palástot valamilyen drapériából. A gyerekek nagyon élvezik az ilyen “átváltozásokat”. ) A király teljes pompájában foglaljon helyet a trónon, és parancsoljon valami olyat, amire nagyon vágyik.

Tegyetek néhány kört, s azután beszéljétek meg, hogy milyen típusú kívánságok hangzottak el. Csoportosítsátok a parancsokat: mi vonatkozott a király jólétére, boldogságáras  mi a másokéra.

Most játsszátok újra a játékot, de úgy, hogy a király parancsait a népnek (mindenki másnak) ott helyben teljesítenie kell. Először valószínűleg viszonylag konszolidált parancsok érkeznek, de ahogy belehevülnek a játékba egyre vadabb és vadabb ötletekkel fognak előrukkolni. Vigyázzatok arra, hogy ne essenek túlzásba, s ott állítsátok le a játékot, amikor egy túl nehéz vagy megalázó parancs érkezik. De! A parancs mindeképen ahngozzék el, hogy a gyereknek legyen idejük és módjuk egyik oldalról “megittasodni a hatalomtól”, a másik oldalról pedig megérezni, hogy milyen nehéz rossz királyt szolgálni.

Ezután beszélgessetek arról, hogy mi a feladata a királynak, milyen hatalma van, kik és hogyan engedelmeskednek neki. Ki a jó király, és miért? Kell-e a királynak is engedelmeskedni valakinek? Kinek és miért?

 

Téma kifejtése (10 perc)

Ezek után meséld el saját szavaiddal Jósiás történetét. Fontos, hogy szó essen az előzményekről, a kortörténeti háttérről, s Izrael Istennel megromlott viszonyáról. S már itt hangozzék el az aranymondás szó szerint: (Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

                                                                                                                      2Kir. 22.2

 

 

Tartalom kibontása

  1. Mozgásos, mímes játék (15 perc)

Játsszátok el a gyerekkel a szent tekercsek megtalálásnak történetét. Válasszatok egy királyt, egy főpapot, a többiek pedig legyenek az építőbrigád, s csak mozgással játsszák el a történetet:

– Jósiás a trónján ül, és kiadja a parancsot a templom rendbehozatalásra.

– A főpap munkásokat toboroz.

– Folyik a munkásfelvétel. Szépe sorban odaállnak Hitkijjá elé az emberek, s mindegyik megmutatja, mit tud: az egyik kőműves, a másik ács, a harmadik kőfaragó, de akadhat köztük szakács, saru-, vagy sátorkészítő is. Hitkijjá megszemléli hogyan dolgoznak, s ennek megfelelően vagy beveszi őket a munkás csapatba, vagy leülteti nézelődőnek.

– a munkások elkezdik renoválni a templomot: falakat bontanak le és húznak fel, követ faragnak, gerendát ácsolnak, stb.

– A főpap kiadja a parancsot, hogy  bontsanak el egy befalazott kapubolot.

– A munkások nekilátnak, s ahogy leomlik a fal Hitkijjá a törvénykönyvet emeli ki a romok közül. Először nem tudja mi az, azt hiszi, hogy csak egy régi könyv, el akarja dobni. De aztán csak kézbe veszi, megszemléli. Egyre jobban belemélyed, míg aztán rájön, hogy ez az elveszett Törvény.

– Boldogan viszi a királyhoz (ha a történetmondás elég részletes, akkor akancellárhoz), s elmagyarázza, hogy ez a könyv meg fogja változtatni Izrael egész életét!

  1. Ismétlés 15 perc

Mi lehetett a könyvben, amit a főpap megtalált? Természetesen a Tízparancsolat, de mivel nagyon hossz ideig volt elrejtve igen megrongálódott. Most itt látjátok a szövegét, s próbáljátok kiegészíteni!

A legjobb, ha 6-8 fős csoportokra osztod a gyerekeket, s minden csoport kap egy lapot a feladattal s közösen oldják meg a feladatot. Ha nem megy, akkor a táblára, vagy írásvetítőre írd fel, s közösen egészítsétek ki az igéket.

 

Alkalmazás 15 perc

A Tízparancsolatban egyszerű dolgok vannak leírva mégsem túl egyszerű betartani azokat. Most játsszunk egy igaz, hamis játékot! Mondj a gyerekenek hétköznapi szituációkat, sők döntsék el, hogy ezt elkövetik megszegik-e Isten törvényét. Ha igen miért, mivel, és melyiket. Ha nem azt is indokoljátok meg. Próbál minden téma körül rövid beszélgetést generálni.

Szituációk:

– tévét nézek

– nem tetszik a műsor, unalmas

– találok egy thrillert, azt nézem

– Anya hív, hogy menjek segíteni de úgy teszek, mintha nem hallanám, mert épp egy izgalmas jelent van a tévében

– bejön a tesóm, és mondja, hogy kapcsoljak át egy másik csatornára, de én persze nem teszem

– jól összeveszünk

– odamegy, átkapcsolja a tévét, és azt mondja, hogy egyébként is jobb lenne, ah kimennék, mert anya már nagyon dühös rám

– kimegyek segíteni, de csak azért mert, muszáj

– amikor befejezem a tesóm még mindig azt az unalmas vetélkedőt nézi

bemegyek a szobájába és elveszem az mp3 lejátszóját, mert neki most úgyse kell.

Javítsátok ki együtt a történetet, s mondjátok el úgy, hogy a szereplők betartsák isten parancsait!

Ha van idő a gyerekek maguk is alakíthatnak láncmesét ami nem csak a törvény betartását, hanem a kísértést, és az abban való ellenállást is szemlélteti. A játék lényege hasonló, az “Ördög, angyal” játékhoz.

Kezdjünk el, egy hétköznapi történetet.

Például:

Anya elküldött a boltba, hogy vegyek májkrémet. De nem volt aprója, így egy tízezrest adott.

A gyerekek folytassák gy  a történetet, hogy először mindig az “ördög” szólal meg:

Eszembe jutott, hogy ez jó sok pénz, és vehetnék rajta egy csomag rágót is.

De az angyal korrigál:

De nem tehetem, mert anya csak májkrémért küldött.

Ördög:

Oké, hogy májkrémért, de biztos nem venné észre, azt a hiányzó kétszáz forintot.

Angyal:

De tudom, hogy anya mindig megszámolja a visszajárót stb, stb.

 

Aranymondás tanítása 15 perc

Párbeszédes játék

Jósiásnak sem volt olyan egyszerű betartani Isten parancsait. Most nézzük meg mi mindenben kellett a királynak megállnia!

Sorold a nehézségeket, s a gyerekek az aranymondással válaszoljanak:

Izrael népe eltért az Úrtól, ezért sokan

– Azt akarták, hogy Jósiás  áldozzon a bálványok előtt.

– (De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

– Azt akarták, hogy ne javítassa meg a templomot.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR .

– Azt akarták, hogy Jósiás ne hallgasson Istenre.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

– Nem akarták, hogy betartsa a törvényeket.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

-Nem akarták, hogy lerombolja a bálványokat.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

– Nem akarták, hogy megtisztítsa az országot.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

– Nem akarták, hogy Isten parancsoljon Izraelnek.

– ( De Jósiás) Azt tette, amit helyesnek tart az ÚR.

 

 

Én, az ÚR, vagyok a te                          , aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a szolgaság házából.

Ne legyen más                        rajtam kívül!

Ne mondd ki hiába                                      , mert nem hagyja az ÚR büntetés nélkül, ha valaki hiába mondja ki                            !

Emlékezzél meg a                      , és szenteld meg azt!

Tiszteld                                               , hogy hosszú ideig élhess azon a földön, amelyet Istened, az ÚR ad neked!

Ne                          !

Ne                          !

Ne                          !

Ne tanúskodj                                               !

Ne kívánd                                                   !

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.