Jefte fogadalma és győzelme 3 – Az áldozat nyomában

, ,

Bírák 11,12–40

 

Emberáldozat történt?

  • Szöveg értelmezése különböző érvrendszerek szerint, érvelés, vitakultúra fejlesztése
  • Intelligencia: egzisztenciális, verbális-nyelvi

 

Bibliai történetünk végét „balladai homály” fedi. Nincs minden egyértelműen kimondva, a történet sűrít és kihagy, akárcsak a balladákban. Az oknyomozó történész és teológus ebbe viszont nem nyugszik bele. Számára a kimondott szavak árulkodó nyomok, amik alapján rekonstruálni lehet a történetet. Ám ez közel sem olyan egyértelmű, mint gondolnánk. Mert nincs szó szerint kimondva, hogy Jefte bemutatta-e az emberáldozatot vagy sem. Olvassátok el alaposan a bibliai történetet, és nézzetek utána a kétféle értelmezésnek:

  • ●   Az emberáldozat bemutatása ellen érvelnek:
  • ●   Az emberáldozat bemutatása mellett érvelnek:
    •   A Szentírás magyarázata, Jubileumi kommentár – Bírák könyve, Dr. Kocsis Elemér (Kálvin Kiadó, Bp, 1995, I/306.o.)
    • ○  John Bright: Izráel története (Kálvin Kiadó, Bp, 2001, 174.o.)

 

Rendezzetek disputát, történeti-teológiai vitát a kérdésről. Két tudós csoport (3-5 fő) készüljön fel egyik vagy másik érvrendszer alapján. Jelölj ki egy bírói testületet (3 vagy 5 fő), akik szavazással döntenek majd a vita eredményességéről. A vita során mindkét csapatnak egyenlő ideje legyen a beszédre, pl. 10-10 perc, ezt egy-egy időmérő méri. A csapatok felváltva kapnak szót, az első felszólalók kifejtik nézetüket, a továbbiakban egymást cáfoló vagy a saját állítást igazoló új érvek merülhetnek fel. A vitát indulatok nélkül, egymásra figyelve kell lefolytatni. A bírói testület bármilyen rendbontást vagy sértést szóvá tehet, illetve figyelmeztetést, büntetést adhat. Hangfelvételt készíthet, jegyzőkönyvet vezethet a disputáról. A testület szavazással dönti el, melyik csoport érvelése volt meggyőzőbb, és a végén eredményt hirdet. – Ám ez még mindig nem a bizonyos igazság, csak az érvelés hatékonyságát, erejét mutatja. (Az igazságon a teológia és a történettudomány még sokáig elvitatkozhat.)

Ha a hittancsoport nagyobb létszámú, azoknak is adhatsz feladatot, akiknek nem jut más szerep. Pl. lehetnek újságírók, szakértők, akik hírt, tudósítást, szakvéleményt fogalmaznak majd meg a disputáról, amihez közben jegyzeteket készítenek.

(Szivák, 77-88)

A további tartalmak, és a hozzájuk tartozó dokumentum letöltése már csak előfizetőink részére érhető el! Előfizetéshez kattintson ide!

 

 A sorozat további részeit megtalálod a Segédanyagok / Sokrétű játékok / Bírák kora menüpont alatt: https://kateteka.hu/segedanyagok/sokretu-jatekok/

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .