Fenntartható fejlődés játékai (ÖKOTÁBOR)

Őszi tábor a Balatoni Múzeumban

Fenntartható fejlődés

Játékleírások felsőtagozatos  tanulók foglalkoztatására ökotáborba

 

1. Nagyon titkos írás

  • Kellék: nincs
  • Időkeret: 10 perc
  • Fejlesztési cél: figyelem- és bizalomerősítés, nonverbális
  • Munkaforma : páros

Párokat alkotnak a játékosok. A pár egyik tagja meghajlik. A másik tag két-három szótagú szót „ír” az ujjával a társa hátára. Ez a kifejezés kapcsolatos legyen a környezetvédelemmel, biológiával, fejlődéssel. A meggörnyedő nagyon figyel, s próbálja „elolvasni”, ha nem találta el, az  „íródeák”  megismétli a felírást. (Ugyanazt a szót kell írnia!) Ha kitalálta, szerepcsere következik. Sértő, esetleg trágár szó nem kerülhet játékba!

 

Őszi tábor a Balatoni MúzeumbanKép forrása

 

2. Rejtelmes séta

  • Kellék: papír, írószer
  • Időtartam: 15 perc
  • Fejlesztési cél: mozgás, verbális (írásbeli), koncentráció
  • Munkaforma: frontális

Ezt a játékot kirándulások, erdei séták alkalmával, de egy parkban is játszhatjuk. Fontos dolog, hogy a természetes környezetben ne essen kár: ne tépjünk le semmit a játék kedvéért, ne tapossunk el rovarokat , ne gázoljunk le növényeket. Szükség van annyi írólapra + írószerre, ahány gyerek részt vesz a játékban. Lehet csoportosan is élvezni a feladatmegoldást. Előre elkészítünk kis kártyákat, megegyezően a játékosok/csoportok számával. A kártyákra egy-egy kifejezés kerül. Pl.: sárga, barna, folyékony stb. Lényeges, hogy a környezetben megtalálható legyen. Aki kihúzta a kártyát, olyan állatot, növényt keres a természetben, amin ez a tulajdonság fellelhető. (A séta ötletadó.) Felsorolás-szerűen rögzíti a kártyára. Amikor a séta befejeződött, akkor körbeülnek, s a lapra írtakat felolvassák, – kivéve a címszavakat. (Sárga, barna stb…) Pl. így: 1. az egyik tavaszi virág alapszíne, 2. ősszel ilyenné változnak a falevelek, 3. a könyvekben ilyen színű a napsugár, stb. A többiek kitalálják az információból, hogy a megadott szó: sárga.

 

3. Ökolexikon lapjai

  • Kellék: előre elkészített kártyák (ökológiai fogalmakkal)
  • Címkék: verbális, (szóbeli), koncentráció
  • Munkaforma: frontális

Szükséges hozzá előre megírt kártya. A kártyákon természetvédelemmel kapcsolatos kifejezések vannak. Pl.: nemzeti parkok; védett állatok; védett növények; tiszta,élő víz; vegyszerhasználat; energia-takarékosság; szeméttárolás; szelektív hulladékgyűjtés. Egy játékos hallótávolságba elmegy, a többiek húznak egy fogalmat. Amikor visszajön, azt kérdezi valakitől: – A te lapodra mi van írva? Az illető mond egy természetvédelmi példát a saját szavaival, amiből ki kell találni a „címszót”. Körülírást is elfogadunk, hiszen nem hivatásos szerkesztők játszanak!

 

4. Kakukktojás

  • Kellék: gyűjtsünk össze kisméretű, nem a természetbe illő, ott idegen tárgyakat : papírpohár, nylonzacskó, szívószál, műa. virág, pet-palack, de lehet oda nem illő termés is: makk, toboz, esetleg tyúktoll stb.
  • Időkeret: 15 perc
  • Fejlesztési cél: nonverbális, mozgás, figyelem,
  • Munkaforma:  kiscsoportos vagy páros

A játékosoknak – csoportos játék is lehet – adjunk egy papírzacskót, s nagyjából ismertessük, mettől meddig kell keresniük a „kakukktojásokat”, azaz azokat a természetidegen dolgokat, amik a zacskóba gyűjtendők. Tapsra indulnak, azok az eredményes játékosok, akik 2 percen belül a zacskóban minél több tárgyat begyűjtenek.

*Az esetleg meg nem lelt , de a természetben szemétnek számító tárgyainkat ne hagyjuk ott!

 

5. Tudományos – titkos konferencia

  • Kellék: előre megírt kártyák, amin ideillő fogalmak vannak, olyanok, amiről eddig már esett szó: víz, vegyszer, állatvilág, tiszta levegő, talaj stb… Annyi darabot készítsünk, ahány játékos van. Minden játékosnak szüksége lesz írólapra, írószerre, amit kiosztunk a játék ismertetésekor.
  • Időkeret: 15 perc
  • Fejlesztési cél: tanult ismeretek alkalmazása, logikus gondolkodás fejlesztése, szaknyelv alapszintű használata
  • Munkaforma: csoportos és egyéni

A játékosok húznak egy fogalom-kártyát, amit úgy olvashatnak el, hogy nem szabad nyilvánosságra hozni a tartalmát. Mindenkinek meg kell fogalmazni a bemutatkozó szövegét úgy, hogy a „nevét” – ami a kártyán van – nem mondhatja meg. Erre az írásbeli feladatra adjunk 8-10 percet. Ha elkészült, akkor egyenként felolvassa a konferencia minden küldötte, amit magáról elmondani szándékozik.
Pl.: VÍZ Én folyékony halmazállapotú vagyok. Kémiai képletemet mindenki könnyen megjegyzi. Az úszók és uszonyosok egyaránt kedvelnek. Télen-nyáron jelen vagyok a természetben különböző halmazállapotban. Én vagyok a hajók „országútja.”

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .