Pages Navigation Menu

5. Odaadás, megosztás képessége II. – egy ellenpélda: Anániás és Szafira

TÉMA CÍME: Asszonyok, nők a gyülekezetben
BIBLIAI TÖRTÉNET: A jeruzsálemi gyülekezet, Anániás és Szafira (ApCsel 2,42–47; 5,1–11)

 

Mi a baj Anániással és Szafirával? Hiszen bőven adakoztak! Bárcsak mindenki annyit adna, amennyi egy eladott birtoknak mondjuk a fele. Csakhogy Isten nem fél- vagy rész-szívet akar. Hanem teljes szívet. Erről szól a nagy parancsolat (Márk 12,29–30). Nem lehet Istent félszívvel szeretni. Vagy szereted, teljes odaadással, vagy nem, hiába teszel úgy, mintha.

A papírszívekre írt válaszaitok – amit szívesen megosztanátok a csoport, a gyerekgyülekezet tagjaival – csak akkor olvashatók, ha nem vágom le (tépem le) a papírszív felét. Példaként be is mutathatod: kettétépsz egy papírszívet. Mi van az egyik, mi van a másik oldalon: Melyiket tennéd zsebre? Melyiket adnád oda? Mit ér a félszívvel adott ajándék?

 

Rendezzetek vitát („disputát”) Anániás és Szafira „rázós” esete kapcsán. A vita célja, hogy a kényes etikai probléma állásfoglalásra késztesse a gyerekeket. Hogy képesek legyenek egymással ellentétes szempontok átgondolására, s érvekkel való megvédésére. S képesek legyenek betartani a vita szabályait, ami által a vitakultúrájuk fejlődik.

VitaKép forrása

A hittancsoportot osszátok három kisebb csoportra:

  • ●   Egyik csoport képviseli a házaspár szándékát, akik nem akartak mindent odaadni a gyülekezetnek, és ezt nem tudták nyíltan felvállalni.
  • ●   Másik csoport képviseli a gyülekezet elöljáróinak, elsősorban Péternek a szándékát, akinek mindennél fontosabb Isten őszinte tisztelete.
  • ●   Harmadik csoport semleges megfigyelői álláspontot képvisel: jegyzőkönyvet vezet és/vagy felvételt készít a vitáról, médiahír(eke)t fogalmaz meg, ami(k)ben mindkét fél álláspontját igyekszik elfogulatlanul bemutatni.

Ügyelj rá, hogy a két vitázó csoportba egyenlő számú és érvelő-erejű személyek kerüljenek. A médiacsoportba elég csak néhány személy, de erre is érdemes lehetőséget adni, hiszen a pártatlan megfigyelő szerepe is fontos egy vitában.

A vita során az érvelők nem a saját véleményüket fogalmazzák meg, hanem szerephelyzetben érvelnek, az egyik vagy másik fél nézőpontja szerint. Tehát azt kell alaposan átgondolniuk és átérezniük, mik lehettek Anániás és Szafira, illetve Péter és az apostolok fő motivációi.

A vita alapkérdéseit maga Péter fogalmazza meg az ApCsel 5,3–4-ben. Lehet ez a vita tételgondolata. De leegyszerűsítve is adhatsz egy tételmondatot. Pl.: „Miért hazudtatok Istennek?” Vagy: „Aki félre akarja vezetni Istent, az büntetést érdemel.” Vagy: „Isten megbünteti azt, aki nem őszinte szívvel közeledik hozzá.” Stb.

A vita moderátora te magad lehetsz. Arra kell ügyelni, hogy személyeskedés, egymás szavába vágás, egyéb durvaság ne legyen. A vita mederben tartásához érdemes a felszólalóknak időkeretet megadni, és hol az egyik, hol a másik érvelő csoportnak szót adni. A vita lezárásához is szükség van moderátori jelenlétre. A médiacsoport anyagát egy későbbi alkalommal lehet majd elolvasni, illetve megnézni, attól függően, hogy mi készült belőle.

 

A feladat megtalálható a Segédanyagok/Bibliai lapozgató menüpont alatt, az „Evangélium – női szemmel” c. sorozatban: http://kateteka.hu/segedanyagok/bibliai-lapozgato/

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.