Pages Navigation Menu

4. Drámajáték a karakterekkel

TÉMA CÍME: Királytükör – királytabló
BIBLIAI TÖRTÉNET: Összefoglalás (5Mózes 17,14–20)

 

Rakj körbe tizenkét széket, és kis cédulákra írva véletlenszerűen helyezd el a székeken a karakterneveket (pl. Irgalmas király), írással lefelé fordítva. A gyerekek is véletlenszerűen foglaljanak helyet, és nézzék meg a széken talált karakter nevét, de ne árulják el a többieknek. (Ha nincs a csoportban tizenkét személy, nem baj, ha néhány szék kimarad. Ha viszont többen vannak, akkor egy-egy székhez tartozhatnak ketten-hárman is, egymás mögött elhelyezett székeken ülve.)

Fokozatosan bővülő létszámmal játsszátok el az alábbi improvizatív helyzetgyakorlatokat. Alapszabályok: Maradjatok az illendőség keretei között, az obszcén játékot azonnal leállítod. A lányok választhatnak királynői szerepet is (pl. Bölcs királynő).

Egyéni feladat: Mindenki mutassa be a saját karakterét egy rá jellemző mozgással. A többiek ki tudják-e találni, melyik karakterről van szó? (Ehhez ismerniük kell a karakterneveket.) Csak akkor leplezzétek le az igazságot, amikor már mindenki bemutatkozott.

Páros feladat: Az uralkodók látogatóba mennek egymáshoz. Szemkontaktussal válasszon magának mindenki párt. Ha megtörtént, a pár egyik tagja menjen oda a másikhoz, és mint uralkodókhoz (vezetőkhöz) illik, köszöntsék egymást, és beszélgessenek udvariasan. A párok párhuzamosan játszhatnak egymás mellett. Ha egy karakterhez több személy is tartozik, maguk közt uralkodót választanak, a többiek a kíséretének tagjai.

Lakatos József: Visegrádi királytalálkozó

Lakatos József: Visegrádi királytalálkozó

Kiscsoportok: Négy-négy uralkodó találkozzon egy-egy asztal körül, csatlakozzanak hozzájuk a kísérő személyek is (játékváltásnál szerepet is lehet váltani, lehet más az uralkodó). A királytalálkozó tárgya egy fontos esemény megbeszélése, vagy szövetségkötés egy fontos célra, pl. közös ellenség fenyegeti az országaikat, kereskedelmi egyezséget kötnek, egy nagy építkezéshez kér segítséget az egyik uralkodó, stb. De lehet az is, hogy találós kérdés bajnokságot, esetleg sakkversenyt rendeznek az országaik között. Ha a gyerekekre bízod, ezeknél is jobb ötleteik lehetnek. Lényeg, hogy a karakterek játszanak egymással, tehát a Szomorú király köt szövetséget az Irgalmas királlyal, nem Dávid Dáviddal. A királytalálkozók szintén párhuzamosan történhetnek a tér különböző pontjain.

Egész csoport: Uralkodók tanácsa: A királytalálkozók eredményét egy-egy szóvivő ismerteti, és a Királyi Nagytanács elé tárja elfogadásra. Itt a többi csoport tagjainak lehet ellenvéleménye és kiegészítő javaslata is. A módosításokról az előterjesztő csoport dönt, hogy elfogadja-e vagy sem. Ha nem, ott akár háborús konfliktus is keletkezhet (amit nem kell eljátszani, csak jelezni). Miután mindhárom csoport előterjesztette a magáét, javaslatot lehet tenni egy közös nyilatkozatra vagy állásfoglalásra. Ezt szintén vita követheti, és hangerő-szavazás zárja le (amelyik javaslatra erősebb harci zaj vagy éljen hangzik fel, az győz).

 

A játékok célja nyilvánvalóan nem a korhűség. Beszéljétek meg a végén, mi a különbség a mai parlamenti demokrácia, és a korabeli királyi uralom, illetve a teokrácia között. Milyen szerepe volt abban a korban a szövetségkötéseknek? (Pl. Salamon szövetsége Hírámmal 1Kir 5.) Mekkora hatalma volt egy uralkodónak? Mit tanulhatunk ma az uralkodói viselkedésformákból?

A képen egy későbbi királytalálkozó (Visegrád, 1335) emlékére készült szobor látható.
Forrás: http://danubia-televizio.hu/index.php?page=hirek&mod=olvas&id=491

 

A feladat megtalálható a Segédanyagok/Bibliai lapozgató menüpont alatt, a “Királytükör” c. sorozatban: http://kateteka.hu/segedanyagok/bibliai-lapozgato/

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.