Pages Navigation Menu

21. Ösvény

Udvarunkon keresztül egy íves kerti ösvény vezet, ami úgy keletkezett, hogy a gyerekek sehogy sem akarták a járdasarkokat követni, és mintha a fáink is megunták volna a sarkok uralmát, túlnövekedtek a határaikon. Az ember ilyenkor mit tehet? Vagy fegyelmezi, derékszögekhez igazítja a gyerekeket, a fákat és önmagát, vagy elfogadja, hogy létezik egy másfajta rend is, mint amit az ember tervez és szabályoz. Így aztán az évek során kitaposott keskeny kis útra szavaztunk, amikor meg kellett végre oldani a járdakérdést. Ma is egy fenyőkéreg mulccsal készült ösvény és járókövek vezetnek a lakásunk bejáratához, pedig a gyerekek felnőttek közben, mind járja a maga ösvényeit, és egyre kevesebbet itthon.

Ugye a fenti leírás is jól bemutatja, miben különbözik az ösvény a járdától vagy az úttól. Szótári-lexikoni megfogalmazása szerint „keskeny, kitaposott, nem épített gyalogút”, amit „a rendszeres használat óv meg attól, hogy beleolvadjon a természeti környezetbe”. „Az első utak a lakóhelytől az ivóvízhez vezető emberi és állati nyomok, kitaposott ösvények voltak.” (Magyar értelmező szótár, Magyar néprajzi lexikon)

Vajon a gyerekek érzékelik a különbséget az ösvény, járda és út szavak között? Ha eléjük teszel egy kosár kavicsot vagy zúzott követ, és azt a feladatot adod nekik: Építsetek, rakjatok ki ezekből ösvényt, járdát és utat – hogyan oldják meg a feladatot? (Puha homokba nyomkodva érdemes a köveket/kavicsokat kirakni, hogy belesimuljanak a felszínbe.)

Mi a különbség a három útféle között? És mi a közös?

Hasonlóképpen készíthettek kerti utakat kis kertecskével: játékból a homokozóban, vagy igaziból egy saját kis virágoskertben. Ezzel az életjátékkal már a virágok, növények gondozását is tanulhatják a gyerekek, közéjük kisebb-nagyobb kövekből ösvényeket építve.

S hogy a nagyobbak és a felnőttek se unatkozzanak, nyáron érdemes időt szakítani a kertrendezésre kerti ösvények kialakításával is. Akár a mulcs, akár kavics, régi téglák, lépőkövek vagy térkövek kerülnek felhasználásra, ösvényeink behálózhatják és emberibbé tehetik a tereinket.

 

Kerti ösvényKerti ösvények készítése saját kezűleg

 

Ösvényeket keresve a Bibliában, csak a Zsoltárok könyvében bő tucattal találkozunk. Ezek közül való ez a kis gyűjtemény, és mindegyikhez kapcsolódik egy játék, játékos tevékenység:

 

Lépteim ösvényeidhez ragaszkodnak, nem inognak meg lépteim. (17,5)

Madzagösvény – Madzaggal, zsineggel alakítsatok ki a földön egyszerűbb és bonyolultabb útvonalat. A zsineget kavicsokkal, kövecskékkel lehet rögzíteni. Kisebb gyerekek számára komoly mozgáskoordinációs feladat az ösvényen végigmenni – nyugodtan lehet mezítláb – anélkül, hogy lelépnének róla.

 

Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért. (23,3)

Pásztorhang-vezetés – Jelöljetek ki a teremben/udvaron keskeny útvonalat, egyszerű természetes jelekkel, akadályokkal. A bekötött szemű próbatevőt a pásztor beszédével vezeti végig az ösvényen, úgy, hogy lehetőleg ne lépjen le róla. Minden „félrelépés” hibapontnak számít. Ki hány hibaponttal tud végigmenni a pályán?

 

Utaidat, Uram, ismertesd meg velem, ösvényeidre taníts meg engem! (25,4)

Életutak és ösvények – Készítsetek társasjátékot, amely nem a klasszikus egyvonalú útra épül, hanem egymással kereszteződő, a keresztezési pontokon választást kínáló úthálózatot alakít ki. Helyezzetek el az úthálózatban értékeket, amikért érdemes odamenni, s az utak lépésmezőin olyan eseménymezőket, ahol különböző dolgok történnek a játékosokkal – jó és rossz dolgok egyaránt. Helyezzetek el „szerencsemezőket” is, amik most áldást közvetítenek, pl. olyan igéket, amelyeket érdemes követni, amelyekre érdemes hallgatni, s ennek jutalomértéke van. A játékszabályok és a tartalmi rész kidolgozása lehet egy-egy kis csoport közös alkotó feladata.

 

Taníts meg engem a te útadra, oh Uram! Vezérelj engem egyenes ösvényen, az én üldözőim miatt. (27,1 – Károli szerint – vö. Ézsaiás 26,7)

Farkasfogó – A játéktér két oldalán áll egy-egy farkas, a bárányok, gidák pedig a játéktér egyik záróvonala mögtött tartózkodnak. Nekik a túloldalra, a másik záróvonal mögé kell egyenesen és minél gyorsabban átszaladni. Akinek sikerül, megmenekül a farkasoktól, akik igyekeznek minél több bárányt/gidát elkapni. Akit oldalra kikergetnek a pályáról, az is „elveszett”. Melyik bárány/gida bírja legtovább?

 

Szívünk nem szakadt el tőled, lépteink sem tértek le ösvényedről. (44,19)

Szívösvény szívnyomokkal – Készítsetek krumplinyomdát szív formákkal, majd nyomdázzatok útvonalat szívnyomokkal – ez lesz a szívösvény.

 

Utad a tengeren át vezetett, ösvényeid a nagy vizeken, lépteid nyoma nem látszott. (77,20 – vö. Ézsaiás 43,6)

Tengerösvény – Gyertyával rajzoljatok fehér papírra hullámokat, széljárta útvonalakat, amik a fehér papíron nem látszanak meg. Majd vízfestéssel fessetek a papírra tengert, ami a gyertyanyomokat nem fedi be (ha a gyertya elég erős nyomot hagyott), és így megmutatja a tengerösvényeket (olyanok így, mint a vízjelek).

 

Boldog ember az, a kinek te vagy erőssége, s a te ösvényeid vannak szívében. (84,6 – Károli)

Szívlabirintus – Készítsetek szív alakú labirintust különböző anyagokból (fonal, zsineg, szalag, drót, kavics, kő stb.), kisebb vagy nagyobb méretben, akár egy termet vagy udvart betöltő méretben is.

Kőlabirintus

Óriás labirintusösvények gyerekeknek

Kendőlabirintus

 

Utasításaid értelmessé tettek, ezért gyűlölök minden hamis ösvényt. (119,104 – vö. Jeremiás 31,21)

Lelki útjelek – Gyakorló turisták jól ismerik a különböző turistajeleket, amik segítségével meg tudják találni a számukra helyes útvonalat, hogy el ne tévedjenek. A cserkészek is használnak útjeleket: Jó út, Rossz út, Bújj el!, Hazamentem, Jó víz, Rossz víz, stb. Ti most készítsetek olyan útjeleket, amik a lelki élet útvesztőiben tájékoztatnak, figyelmeztetnek. Egy-egy képi jel legyen egyértelműen figyelemfelhívó, a figyelmeztetés tartalmára utaló. Magát a figyelmeztető szót, mondatot is fogalmazzátok meg, minél tömörebben.

 

Lábam előtt mécses a te igéd, ösvényem világossága. (119,105)

Mécsesösvény – Hangulatos nyárestékhez hozzátartozhat a kertben egy mécsesösvény, amit saját készítésű mécsesekkel is kirakhatunk. Kép forrása

 

Mécsesösvény

 

Amikor elcsügged a lelkem, te akkor is ismered utamat. Tőrt vetettek nekem az ösvényen, amelyen járok. (142,4)

Csapdaállítás – Ha ismered Lázár Ervin „Csapda” című novelláját, tudod, milyen csapdát állított „Al Capone” a kocsmába belépőknek.

A padló kövezetén egyetlen fekete kő vonzotta a lábakat, hogy rálépjenek. És máris megfogta őket a csapda. Hasonló játékot játszhattok bármilyen köves felületen, ahol jól kirajzolódnak a kőlapok, és ki lehet közülük jelölni egy vagy több csapdakövet. Ezek között aztán játszhattok fogót, vagy csapdalesőt, amikor a játékosok nem, csak a csapdaállítók ismerik az elhelyezett csapdák helyét. Aki belelép, arra rákiáltanak, és kiesik a játékból. A játékosok pedig figyelnek, és igyekeznek megjegyezni a csapdák helyét.

 

Ennyi ösvényjáték után nem marad más hátra, mint keresni egy turistautat vagy kirándulóösvényt, és elindulni egy jó kis gyalogtúrára, szívünkben a megtalált ösvény békességével (vö. Példabeszédek 3,13.17). Az sem baj, ha az ösvény egy mezítlábas parkban vezet.

 

Mezítlábas ösvényKép forrása

 

A feladatsort megtalálod a Segédanyagok / Nyári ábécé menüpont alatt: http://kateteka.hu/segedanyagok/nyari-abece/

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.