Pages Navigation Menu

16. Lánc

„Lánc, lánc, eszterlánc, eszterlánci cérna, cérna volna, selyem volna, mégis kifordulna. Pénz volna karika, forduljon ki Marika, Marikának lánca” – halljuk a vidám éneket, és a lányok kézen fogva körbejárnak, kifordulnak meg befordulnak, mintha valóban egyetlen forgó láncba tartoznának. A lánc ugyanis, akár fémkarikák, akár kezek vagy szavak kapcsolódjanak egymáshoz, az összetartozást, egymásba fonódást fejezi ki. Ahol a lánc ékességét a lánc anyagának és kapcsolatainak minősége jelenti. Ahol minden láncszem egyformán fontos, és a lánc erejét a leggyengébb láncszem határozza meg. Ugyanis ott szakad el leghamarabb a lánc.

 

Lánc lánc eszterláncKép forrása

 

Próbáljátok ezt ki a szabadban, játsszatok láncfogót:
Meghatározott játéktéren egy fogóval kezdődik a játék. Akit a fogó megfog, kézfogással csatlakozik hozzá, és így láncot alkotnak. Végül egy hosszú fogólánc alakul ki. A lánc végein futó játékosok foghatják meg szabad kezükkel a játékosokat, miközben a láncban a kézfogást nem szabad elengedni. Ha szétszakadt a lánc, nem ér, ha megfognak valakit. Az győz, akit nem sikerül elkapni.

Érdekes játékváltozat: A menekülők a láncot alkotó kezek alatt is megpróbálhatnak átbújni.

 

LáncfogóKép forrása

 

Ha már nagyon kifulladtatok, játsszatok szó- vagy mondatláncot, aminek többféle változata lehetséges:

  • ●   a kezdő játékos mond egy szót, a következő játékos a szó utolsó betűjével mond egy újabb szót, és így tovább (pl. kés – sárga – alszik);
  • ●   a mondható szavak egy-egy témához tartozzanak (pl. állatok, városok, bibliai személyek, stb.);
  • ●   a kapcsolódó szó az előző szó utolsó két betűjével kezdődik (pl. terítő – tőke – kerék – ékes – este – teve);
  • ●   összetett szavak lánca, amikor az előző szó utótagja lesz a következő szó előtagja (Pl. szemüveg – üvegház – háztető – tetőcserép);
  • ●   mondatlánc: a játékosok tőmondatokat mondanak, amelyek utolsó szava lesz a következő mondat kezdőszava;
  • ●   a mondatlánc hasonlóan épül, mint az előbb, de értelmes szöveggé kell alakulnia (ami lehet egy mese, egy történet is);
  • ●   igelánc épülhet úgy, hogy valaki mond vagy keres egy rövidebb igét, a következő játékos kiválaszt belőle egy fontosabb szót (nem névelőt vagy kötőszót), és mond vagy keres egy olyan igét, amiben az adott szó benne van.

 

Egyfajta igelánc volt az is, ami János evangéliuma szerint a tanítványok elhívásakor létrejött. Egymásnak adták át az örömhírt Keresztelő János és a leendő tanítványok, hogy találkoztak Isten Bárányával, a megígért Messiással. Keressétek meg, kitől indult a lánc, milyen személyeken és igéken (mondatokon) keresztül kapcsolódott össze (János 1,35–51). Eljátszhatjátok a hír átadásának folyamatát szerepjátékkal, kibővített párbeszédekkel is.

 

A Bibliában a lánc a maga konkrétságában is sokat szerepel. Ki volt az az ősatyák közül, aki méltósága jeleként aranyláncot kapott a nyakába?

  • A.   Ábrahám, akit Melkisédek, Sálem királya köszöntött győzelme után. (1 Mózes 14,18)
  • B.   Izsák, aki feleségül vette Rebekát, így lett az ígéretek örököse. (1Mózes 24,67)
  • C.   Jákób, aki küzdött Istennel és emberekkel, és győzött. (1Mózes 32,29)
  • D.   József, akinek a fáraó Egyiptom felügyelőjévé nevezett ki. (1Mózes 41,41–42)

 

Egyiptomi nyakláncEgyiptomi királynői nyaklánc

 

Az arany- és ezüstlánc kedvelt ékszer volt, még a tevék nyakára is jutott belőle. Aranyláncokkal díszítették a főpap ruháját és a templom belsejét is. Próbáld meg azonosítani, hogy az alábbi igékben kihez, mihez kapcsolódik a lánc. Majd keresd meg az igéket, és pótold a hiányzó szavakat.

  • A.   szerelmes/menyasszony
  • B.   teve
  • C.   templom
  • D.   főpap
  1. Készítettek __________ színarany láncokat; sodorva, ahogy a zsinórokat szokták. (2Mózes 39,15)
  2. Az elkért aranyfüggők súlya ezerhétszáz aranysekel volt azokon a holdacskákon, fülbevalókon és bíbor ruhákon kívül, amelyeket Midján királyai viseltek, meg a láncokon kívül, amelyek __________ nyakában voltak. (Bírák 8,26)
  3. A fáraó kocsijába fogott paripákhoz hasonlítalak, ­­­­__________! Két orcád bájos a láncocskák közt, nyakad a gyöngysorokban. Aranyláncokat készítünk neked ezüstgolyócskákkal. (Énekek 1,9–11)
  4. …színarannyal vonatta be Salamon, és aranyláncokat húzatott ki ___________ elé. (1Királyok 6,21)

 

Természetesen nem csak ékesítő, értéket, méltóságot kifejező szerepe volt a láncnak. Hiszen a rabokat láncra verték, a jeruzsálemi és júdai foglyokat megláncolva vitték Babilóniába (vö. Jeremiás 40,1), Pál apostol is láncot viselt fogságában (ApCsel 28,20). Az egyik legismertebb fogolytörténet az, amikor Pál Filippi börtönében volt bilincsbe verve, kalodába zárva. A lánc szó ugyan itt nem szerepel, de szinte halljuk a láncok csörgését is, amikor a föld megrendül, és a bilincsek lehullnak (ApCsel 16,25–26).

Készítsetek papírbilincset és papírláncot, amivel széklábhoz, asztallábhoz láncolhatjátok a „rabokat”.

 

PapírbilincsKép forrása

 

Sokan ismerik, hogy készül a papírlánc, amivel a karácsonyfát szokták díszíteni. Ám nemcsak karácsonyfa-díszítésre alkalmas a színes papírlánc, hanem nyáron az udvar, kert ünnepre hangolásában is segíthet. Esküvők, nyári kerti partik igen szép és látványos dekorációja lehet tehát a papírlánc, amihez már csak egy kis csapatmunka kell, hogy jól is sikerüljön.

 

Kerti dekorációKép forrása

 

Papírlánc készíthető színes papírcsíkokból ragasztással (főleg, ha nem kell belőle túl sok), de tűzőgéppel sokkal haladósabb: http://www.wikihow.com/Make-a-Paper-Chain

És nemcsak térdekoráció készíthető belőle, hanem nyaklánc vagy különböző állatfigurák is, pl.:

PapírkígyóPapírhernyó

hernyó

kígyó

 

Csapatlánc:

A barátok, csoport- vagy csapattársak közötti kapcsolatot jól kifejezi egy papírlánc. A csoport vagy csapat tagjai készítsenek papírláncot olyan papírcsíkokból, amiken a készítők tulajdonságai szerepelnek. Ehhez mindenki vizsgálja meg először magát: írjon egy listát az erősségeiről és a gyengéiről. Majd vegyétek sorra egymás erősségeit és gyengéit. Hasonlítsátok össze a listákat: ami saját és a társak értékelése szerint is erős, az nagyon erős. Ami nem olyan egyértelmű, az bizonytalan és mérsékelten erős. Ami pedig egyértelműen a gyengék közé sorolható tulajdonság, azon dolgozni kell, az fejleszthető. Miután az egyeztetés megtörtént, mindenki készítsen az erős, mérsékelten erős és fejleszthető tulajdonságaival papírcsíkokat. (Egy csíkra egy tulajdonság kerül.) Az erőbeli különbségeket színek, színfokozatok jelölhetik. Végül a csíkokat állítsátok össze láncszemekké és csapatlánccá (a láncszemeken az írott rész kerül belülre), amely a terem, közösségit tér dísze lehet.

 

Jókívánságlánc:

Készítsetek egymásnak papírnyakláncot, aminek a csíkjaira ráírhattok egy-egy kedves szót, gondolatot, igét, idézetet (itt is az írott rész kerül belülre). Így az ajándék lánc tele lesz titkos és kevésbé titkos jókívánságokkal.

 

A feladatsort megtalálod a Segédanyagok / Nyári ábécé menüpont alatt: http://kateteka.hu/segedanyagok/nyari-abece/

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.