Pages Navigation Menu

03. Hallgatsz rám? – Ábrahám elhívása – óraterv

Témakör: Találkozunk és beszélgetünk – kapcsolat – én és a másik

Időszak, időtartam: Szeptember 3. hete

Téma: Hallgatsz rám? – Isten megszólít

Bibliai történet: Ábrahám elhívása – 1Mózes 12,1–9  

 

SzembekötősdiKép forrása

 

Előkészítés:

  • ●   Megfelelő számú kendő, sál a vakvezető játékokhoz.
  • ●   Megfelelő mennyiségű zsineg, ruhaszárító-csipesz vagy gémkapocs a csoportfeladatokhoz (kiállítás, sátor).
  • ●   A sátormodellhez magas térelem: fogas, létra. Esetleg függöny- vagy tüllanyag.
  • ●   Küldetésfeladatok előkészítése, pl. kövek, útjelzőtáblák elhelyezése, interjúkérdések, küldetéskártyák megírása, stb.

 

Bevezető játékok:                                                                                                   10 perc

1. Vakvezető – páros

Alkossatok párokat, és páronként az egyik gyerek szemét kössétek be kendővel. A látó feladata az, hogy bekötött szemű társát a szavaival elvezesse két határvonal között (vagy a terem egyik végéből a másik végébe). Eközben mellette vagy előtte haladhat, de nem érhet hozzá. Vezetés közben bármit mondhat, amivel biztatja és irányítja a társát. Pl.: „Indulj, Kata! Nyugodtan lépj, nincs előtted senki. Kicsit lassabban, nem kell sietni. Most várj, más is van itt. Lépj egy kicsit jobbra, aztán tovább előre. Stb.”

A játék szervezése azon múlik, hány fős a csoport, és mekkora tér áll rendelkezésre. Az a legjobb, ha a párok egymás mellett, párhuzamosan végezhetik a gyakorlatot. Így mindenkire sor kerül, és kialakul egy alapzaj, amikor nem is olyan könnyű meghallani a vezető hangját. Az egymásra figyelés gyakorlatává válik ezzel a játék, melyben a hallás útján való tájékozódás kap fő szerepet.

Ha sikerült eljutni a kijelölt célig, a párok cseréljenek, és a korábbi vezetők szemét kössétek be. Most nekik kell a társuk beszédére odafigyelni.

 

2. Vakvezető – csoportos

Az előző játék folytatásaként 2-2 pár csatlakozzon, és alkossatok 4-es csoportokat. Minden csoportban lesz most is egy vezető, a többiek szemét kössétek be, és kézen fogva várakozzanak. A kis csoportok most együtt haladva teszik meg a kijelölt távot, miközben a vezetőjük hangjára figyelnek.

Könnyebb volt így a tájékozódás vagy nehezebb?

 

3. Visszatérő – egyéni

Most nyitott szemmel és füllel figyeljetek. Mindenki megáll ott, ahol van (ahova játék közben került). Mikor a nevét hallja, visszasiet a helyére. A játék akkor érdekes, ha villámgyorsan pereg. Ehhez nagyon kell figyelni egymásra és a szólító hangra.

 

Beszélgetés és bibliai történet:                                                                               10 perc

A játék során nagyon figyeltünk egymás szavára: Lépj ide, lépj oda, lépj előre ennyit vagy annyit. Ha nincs játék, akkor kinek a szavára hallgatsz? Tudtok rá példát mondani?
Ha valaki azt mondja azt utcán: Gyere velem! – Te mit teszel? Elmész vele? Min múlik ez?
Ki az, akivel elmész? Ki az, akivel nem?
Ha anya vagy apa azt mondja, most pakolunk és elutazunk. Készítsd össze, amit szeretnél magaddal hozni! Akkor te mit csinálsz? Mit pakolsz egy egynapos kiránduláshoz? Mit pakolsz egy egyhetes nyaraláshoz? És ha apa azt mondja, hogy most elköltözünk? Máshol fogunk lakni?

 

Abrám pásztorember volt, aki megszokta már a költözködést. Hiszen az állatokkal vándoroltak, mindig jó legelőt, zöld füvet kellett keresni nekik. Sátrakban laktak, és ha másik legelőre vonultak, vitték magukkal a sátrat is. De azért nem mentek túl messzire a várostól. Hiszen a város piacán el tudták adni a tejet, gyapjút vagy a bárányokat. És tudtak venni mást, amire éppen szükségük volt.
Abrámot egyszer maga Isten szólította meg: „Menj el földedről…”

A 1Mózes 12,1–9 alapján meséld tovább a történetet. Segít a Beszélgető Biblia (Móra, 2014) „A nagy utazás” c. története.

 

Beszélgessetek az alábbi kérdések segítségével:

  • Ki szólította meg Abrámot? Mit mondott neki?
  • Mit tett erre Abrám? Mit gondolsz, miért?
  • Hogyan készültek fel egy ekkora útra? Kit vitt magával? Mit vitt magával?
  • Meddig tarthatott az út? Miért? Kiről/miről kellett közben gondoskodniuk?

 

Csoportmunka:                                                                                                      15 perc

Abrám Szárajjal és Lóttal indult útnak, de velük mentek a pásztoraik és szolgáik is. Nem voltak tehát egyedül. Mi mindent csináltak együtt? – pakolás, készülődés az útra, az állatok terelése, itatása, a sátorverés és sátorbontás egy-egy pihenőhelyen, stb.

Ha nektek csoportokban kell együtt dolgozni, az hogy sikerül? El tudjátok-e osztani a feladatokat? Tudtok-e figyelni egymásra? Próbáljátok ki. (Párhuzamos csoportmunka 6-8 fős csoportokban.)

 

1. Otthonrajzok – rögtönzött (nomád) kiállítás

Az előző hittanóra otthoni feladata volt, hogy készítsenek a gyerekek rajzot a szobáról vagy házról, ahonnan jöttek. A csoport tagjai gyűjtsék össze a rajzokat, és rendezzenek be velük a teremben egy otthon-sarkot. Legegyszerűbb, és a nomád életmódhoz köthető megoldás, ha madzagot, zsineget feszítenek ki a gyerekek. Annyi szálat, amennyire szükség van, és olyan helyzetben, amit a tér megenged. Keressenek már eleve adott függesztési pontokat, pl. polc, szekrény sarokvasa, ablak kilincse. Bizonyos fafelületekbe rajzszöget is lehet szúrni, amiben segíthetsz. A kifeszített vagy enyhén ívesen hagyott zsinegekre ruhaszárító-csipeszekkel vagy gémkapcsokkal erősíthetik fel a rajzokat.

 

2. Sátorépítés – rögtönzött sátorszerkezet építése

Építsetek sátorszerkezetet a rendelkezésre álló bútorok és zsinegek felhasználásával. Középre kerülhet egy magas tárgy, mondjuk egy fogas vagy létra, aminek a tetejéről zsinegek indulnak a sátor oldalfalát jelző székek felé. A zsinegekre vékony és könnyű függöny- vagy tüllanyag is kerülhet, de ez nem feltétele az építésnek. Inkább csak megmutatja, hogy egy ilyen sátorvázon hogyan helyezkedik el a takaró.

 

3. Küldetés teljesítése

Találj ki a kiscsoport számára alkalmas feladatot, amit a teremből kilépve, az épület más részén, vagy az udvaron lehet teljesíteni. A feladatot így indítsd: „Menjetek el…” vagy „Menjetek ki…”
Küldetésötletek:

  • ●   Elhelyezel az udvaron oltárépítéshez alkalmas köveket, amiket be kell hozni, és a teremben összerakni belőlük egy kis oltárt. De ha úgy alkalmasabb, az udvaron is építhetnek belőle, amit majd szünetben meg tudtok nézni.
  • ●   Elhelyezel az udvaron vagy folyosón útjelző/irányjelző táblákat, amiket meg kell keresni. Megtalálják-e mindet?
  • ●   Elküldheted a gyerekeket a portáshoz, akivel előre megbeszéled, hogy fogják őt keresni a gyerekek egy villáminterjúra. Az interjú kérdéseit a gyerekek maguk találhatják ki, de előre meg is írhatod. Pl.: Mit tenne, ha el kellene költöznie a településről? Mit vinne magával? Legalább öt dolgot soroljon fel.

 

Végül tekintsétek meg, illetve hallgassátok meg egymás munkáit, beszámolóit.

 

Imádság – ének:

Emlékeztek-e rá, mi volt Abrám első dolga, amikor teljesítette a feladatát, küldetését?
Oltárt épített, és áldozatot mutatott be. Így adott hálát Istennek. Megköszönte, amit tett érte, és segítségül hívta a nevét.

Köszönjétek meg ti is, hogy együtt lehettek, és ilyen mozgalmasan kezdődhetett el ez a hittanév.

 

Jézust áldja énekünk 4/1:

Istenem, megköszönöm,
Hogy te vagy az őrizőm.
Én Istenem, jó atyám,
Áldásod add ma is rám!

(Jézust áldja énekünk. RPI, Bp, 2003)

 

 

A tanmenetet és óraterveket megtalálod a Segédanyagok / Hittan 2 menüpont alatt: http://kateteka.hu/segedanyagok/hittan-2/

Hozzászólások

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.